ΚΑΛΑΘΙ

Το καλάθι σας είναι άδειο.

Μοιραστείτε το

ΑΡΘΡΟ :   Η ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ  ΣΤΗΡΙΞΗΣ  ΤΗΣ  ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ  ΜΕΣΩ  ΕΠΙΔΟΤΗΣΕΩΝ  ΤΗΣ Ε.Ε.


Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΚΑΡΑΤΖΑ -  Νομικού Συμβούλου Εργασιακών Σχέσεων


               Διαβάζουμε  συνεχώς  στον έντυπο  και ακούμε από την ηλεκτρονικό, κρατικό ή ιδιωτικό  τύπο,  τις   απόψεις των ειδικών  αναλυτών  της αγοράς εργασίας και  κατ΄ ευφημισμό   αποκαλούμενων ως εργατολόγων, για την  προσπάθεια που καταβάλλει εδώ και  αρκετά  χρόνια η Ελληνική Πολιτεία, με τη λήψη διαφόρων μορφών μέτρα στήριξης  της απασχόλησης  και μείωσης της ανεργίας, όπως έγινε κατά τα τελευταία ιδιαίτερα χρόνια με τους νόμους 2874 του έτους 2000, 2956 του έτους 2001, 3863 του έτους 2010,  4046 και  4093  του έτους 2012, και τέλος με τον πρόσφατο νόμο 4690,  χωρίς ωστόσο  μέχρι σήμερα τουλάχιστον τα μέτρα αυτά να έχουν ανταποκριθεί  στο σκοπό καθιέρωσής τους ή ακόμη και να δικαιολογούν τον κενό περιεχομένου τίτλο τους  για δήθεν   «στήριξη» της απασχόλησης.

  Ιδιαίτερα δε από τα έτη 2012-2013 και μετά η ανεργία έφθασε στη Χώρα μας στο 40%, για τους πάνω των 25 ετών  και σχεδόν στο 60%  για τους κάτω των 25 ετών απασχολουμένους κατά την  ηλικιακή διάκριση που έκανε, ο αποτυχών για μία ακόμη φορά  να στηρίξει  την απασχόληση,  νόμος  4093/2012  και ήδη  για το τρέχον  έτος η ανεργία,  λόγω ιδιαίτερα  των συνεπειών του κορωνοϊού   αναμένεται να  κινηθεί   γύρω  στο  18%  με 20%,  όπως  το ζει  και το γνωρίζει, καλλίτερα παντός άλλου, όποιος ζει και  δραστηριοποιείται στην  «Αγορά»  και όχι στα δημοσιογραφικά ή πολιτικά γραφεία, και  παρά τα όσα, ελεγχόμενα για την ακρίβειά τους , στατιστικά δεδομένα ανακοινώνονται κάθε φορά.


  Με το νόμο δε 4690, που ψηφίσθηκε  πρόσφατα ο οποίος  βρίσκεται σε περίοδο προσαρμογής και ένταξης στη νομοθεσία μας μετά και  την έκδοση των προβλεπόμενων από τον ίδιο Υπουργικών Αποφάσεων, προβλέπεται και υποδεικνύεται στις λίγες ακόμη Μ.Μ.  Επιχειρήσεις που διασώθηκαν από το λιμό του  κορωνοϊού και που  απασχολούν  προσωπικό με συμβάσεις πλήρους απασχόλησης 40 ωρών την εβδομάδα, η ανήκουστη για τα  εργασιακά δεδομένα μέθοδος δήθεν στήριξης  της απασχόλησης,  με   επιδότηση   με κεφάλαια της Ε.Ε., της απαράδεκτης   εργασιακά μορφής  της   εκ περιτροπής  απασχόλησης,  ακόμη  και  με την ανεπίτρεπτη από την ασφαλιστική μας νομοθεσία διάκριση  ανάληψης  από το κράτος  του  μη εργασιακού κόστους των επιχειρήσεων που θα απασχολούν εργαζομένους με μειωμένη απασχόληση  σε αντίθεση  με αυτούς  που εργάζονται  με πλήρη απασχόληση  (άρθρο 33 παρ.3 Ν.4690/2020), έστω για κάποιο χρονικό διάστημα του έτους. 

Προβλέπουν δηλαδή οι διατάξεις αυτές  το πρωτάκουστο για τα ελληνικά δεδομένα, αλλά και παράδοξο μέτρο  της  δήθεν  στήριξης της απασχόλησης στην χώρα μας, με επιδότηση από το κράτος της κατ΄ εξαίρεση  και από ανάγκη,  λόγω του περιορισμού  της δραστηριότητας των επιχειρήσεων εφαρμοστέας και ανεκτής ευέλικτης μορφής μειωμένης και εκ περιτροπής απασχόλησης , τη μορφή δηλαδή της ευέλικτης αυτής   εργασίας,  που  από το έτος  1990, που για πρώτη φορά  καθιερώθηκε  στη χώρα μας,  την οδήγησε στα υψηλότερα για την  Ευρώπη  ποσοστά  ανεργίας.


 Συγκεκριμένα με το νόμο αυτό (άρθρο 31) ορίζεται ότι  κάθε  μικρομεσαίος  εργοδότης   που  απασχολεί  εργαζομένους με   γνήσια  μορφή  απασχόλησης  40 ωρών την  εβδομάδα  ( γιατί  σε αυτή την κατηγορία επιχειρήσεων απευθύνεται το πρόγραμμα αυτό και όχι προφανώς στις μεγαλύτερες  επιχειρήσεις, όσες από αυτές απέμειναν ανοικτές  στη χώρα μας  από τη λαίλαπα των 10ετών  μνημονίων και μετά) , ο οποίος  θα καθιερώσει  μονομερώς , ένα σύστημα εβδομαδιαίας εργασίας  μικρότερης  διάρκειας  και   μέχρι του   50% της πλήρους απασχόλησης, χωρίς   τη σύμφωνη γνώμη , έστω και εξαναγκασμένη, των εργαζομένων της επιχείρησής του, που απασχολούνται με πλήρη απασχόληση 40 ωρών την εβδομάδα,   ενόψει της απειλής  της απόλυσής τους,  οι οποίοι  απολαμβάνουν   έναν  πλήρη μηνιαίο μισθό, όσο μικρός και αν είναι αυτός ( π.χ. στα όρια του νομοθετημένου  όπως λέγεται τώρα,  μισθού  της Εθνικής Γενικής ΣΣΕ),  μειώνοντας   αυτόματα  κατά αντιστοιχία των μειωμένων ωρών εργασίας τους  τις καταβαλλόμενες ή  τις  νόμιμες αποδοχές τους  κατά το ίδιο  (μέχρι 50%), ποσοστό με προφανές δόλωμα  την μερική  κρατική  επιδότηση της διαφοράς από το 100%  μέχρι το  50% των αποδοχών τους  και τη  μείωση και των ασφαλιστικών  εισφορών που τον  βαρύνουν.


 Όσο  όμως  βερμπαλιστικά  και  αν περιγράφεται η σχετική διάταξη στο νόμο αυτόν, ως προσπάθεια  στήριξης της απασχόλησης  χωρίς  απολύσεις , τα στοιχεία του  πρώτου διαστήματος  εφαρμογής του μέτρου  φαίνονται απογοητευτικά, αν όχι βέβαια, για το ότι δεν πείθουν   τους εργοδότες  που έχουν τις προϋποθέσεις  ένταξής τους στο σύστημα αυτό, ιδιαίτερα  λόγω των  πολλών  και  αντιφατικών (εργασιακών, φορολογικών και ασφαλιστικών)  όρων  που τάσσονται με το νόμο  αυτό, οι οποίοι, αν εφαρμόσουν το σύστημα αυτό,  αντί διευκόλυνσης θα  υποστούν επιβάρυνση του εργασιακού τους   κόστους σε ποσοστό 12%  με 16%, ( βλ. σχετική ανάλυση στην Οικονομική  Καθημερινή της Κυριακής της 28-6-2020),  χωρίς  να εξασφαλίζεται  ούτε  η διατήρηση της δραστηριότητάς τους,  ούτε η διάσωση ορισμένων  τουλάχιστον από τις θέσεις εργασίας που έχουν ανάγκη για την κερδοφόρα και αποδοτική  λειτουργία τους.  Πολύ δε περισσότερο  οι όροι του συστήματος αυτού δεν πείθουν τους εργαζομένους που θα υποστούν τις συνέπειες του μέτρου αυτού, ότι αποτελεί  ένα  αποτελεσματικό  μέσο  για την διατήρηση της εργασίας τους  αφού  θα μειώσει  το χρόνο  εργασίας  τους και τις  πλήρεις  αποδοχές τους,  έστω για ένα τρίμηνο ή τετράμηνο.


    Γνωρίζοντας όμως   οι ίδιοι οι εργοδότες,  καλλίτερα παντός άλλου,  τα προβλήματα επιβίωσης των επιχειρήσεών  τους, συνεχώς  εδώ και αρκετά χρόνια  ζητούν από το Κράτος , χωρίς όμως ανταπόκριση,   να λάβει μέτρα στήριξης των Μ. Μ. Επιχειρήσεων  με  φορολογικά, ασφαλιστικά και εργασιακά αντιγραφειοκρατικά μέτρα, προκειμένου   να στηριχθούν οι ίδιες στη λειτουργία τους, αφού είναι αυτές που πλήρωσαν περισσότερο παντός άλλου τις συνέπειες   των προ 10ετίας   μνημονίων με το κλείσιμο χιλιάδων από αυτές. Ήδη  δε πληρώνουν  τις συνέπειες  πρόληψης των εργασιακών συνεπειών του  κορωνοϊού, με τις   επιδοτήσεις της εργασίας, πλήρους ή μειωμένης, χωρίς ελάφρυνση των επιχειρήσεών τους  από τα βάρη που τις επιφόρτισαν τα μέτρα  αυτά, με τις πρόσθετες διάφορων μορφών άδειες, αποζημιώσεις , απαγορεύσεις απολύσεων κλπ είναι βέβαιοι ότι   δεν πρόκειται να  επιτευχθεί καμία  στήριξη απασχόλησης, αν δεν εξασφαλισθεί πρώτα η αποδοτική λειτουργία των επιχειρήσεων τους με μέτρα αναλόγως της δυναμικότητάς τους  και της συμμετοχής  ένταξής τους στην αγορά,  ώστε να καταστεί δυνατή  η συνέχιση της λειτουργίας τους ως αποτέλεσμα της ενδυνάμωσής  τους, και δεν θα έχουν αντίρρηση να ληφθούν μέτρα και για τη  στήριξη της απασχόλησης, με τη συμβολή αυτών των ιδίων  για δημιουργία νέων θέσεων εργασίας,  πλήρους  απασχόλησης και  πλήρους  αμοιβής ύστερα από ελεύθερες, κατά το σύνταγμά μας, συλλογικές διαπραγματεύσεις και όχι νομοθετημένες αποδοχές, ερήμην αυτών των ιδίων και κάθε εργαζομένου, για να αποτραπεί  αφενός η περαιτέρω μείωση της ανεργίας  και να καταστεί δυνατή η επιστροφή των μερικών έστω από τις 500 χιλιάδες ειδικευμένων μισθωτών που έχουν μεταναστεύσει τα τελευταία δέκα χρόνια σε άλλες χώρες της Ευρώπης  και  έχουν αποδυναμώσει  την απασχόληση στη χώρα μας.

Copyright 2020 ΠΙΜ ΕΡΓΑΣΙΑΚΗ
 

     

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter μας για να μαθαίνετε πρώτοι τα νέα μας, προσφορές και τα προγραμματισμένα σεμινάριά μας.
captcha 
Συμφωνώ με τους Όρους και Προϋποθέσεις
Ηλιοφάνεια

30°C

ΑΘΗΝΑ

Ηλιοφάνεια

Υγρασία: 43%

Αέρας: 10 km/h

  • 04 ΑΥΓ 2020

    Ηλιοφάνεια 30°C 22°C

  • 05 ΑΥΓ 2020

    Ηλιοφάνεια 32°C 24°C

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

Κύλιση στην Αρχή