19-10-2023 (Upd) 22 Ερωτήσεις και Απαντήσεις σχετικά με το Νομοσχέδιο του Υπ. Εργασίας «Αναμόρφωση Νομοθεσίας Ταμείων Επαγγ. Ασφάλισης (TEA) & Εξορθολογισμός Διατάξεων Ασφ. Νομοθεσίας» -  Παρουσίαση, συνέντευξη τύπου του νομοσχεδίου.

19-10-2023 (Upd) 22 Ερωτήσεις και Απαντήσεις σχετικά με το Νομοσχέδιο του Υπ. Εργασίας «Αναμόρφωση Νομοθεσίας Ταμείων Επαγγ. Ασφάλισης (TEA) & Εξορθολογισμός Διατάξεων Ασφ. Νομοθεσίας» - Παρουσίαση, συνέντευξη τύπου του νομοσχεδίου.

Αθήνα, 19 Οκτωβρίου 2023


Ακολουθούν Ερωτήσεις και Απαντήσεις σχετικά με το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης «Αναμόρφωση Νομοθεσίας Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης (TEA) & Εξορθολογισμός Διατάξεων Ασφαλιστικής Νομοθεσίας»

1. Τι είναι τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης;

Τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης (ΤΕΑ) είναι οργανισμοί ιδιωτικού δικαίου, προαιρετικού χαρακτήρα που ιδρύονται από εργοδότες ή επαγγελματικές οργανώσεις και παρέχουν συμπληρωματικές συνταξιοδοτικές παροχές πέρα από αυτές που παρέχει η υποχρεωτική κοινωνική ασφάλιση. Οι συνταξιοδοτικές παροχές μπορεί να καταβάλλονται είτε περιοδικά, όπως για παράδειγμα με τη μορφή μηνιαίων συντάξεων, είτε εφάπαξ, προκειμένου ο ασφαλισμένος να έχει ένα επιπλέον εισόδημα όταν συνταξιοδοτηθεί.

2. Πώς λειτουργούν τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης;

Τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης είναι κεφαλαιοποιητικού χαρακτήρα. Κάθε ασφαλισμένος αποκτά ατομικό «κουμπαρά» στον οποίο καταβάλλει τις εισφορές που προβλέπονται στο καταστατικό του ΤΕΑ, οι οποίες επενδύονται. Εφόσον συμπληρώσει το ηλικιακό όριο ή/και τον αριθμό ετών ασφάλισης που προβλέπει το καταστατικό του ΤΕΑ, λαμβάνει τη συνταξιοδοτική παροχή που υπολογίζεται στη βάση του σωρευμένου ποσού εισφορών και των αποδόσεων. Τα ΤΕΑ μπορούν να προσφέρουν επίσης συμπληρωματικές προς τις συνταξιοδοτικές παροχές, όπως για παράδειγμα παροχές για την περίπτωση ασθένειας, ένδειας ή θανάτου.

3. Σήμερα, υπάρχουν Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης στην Ελλάδα;

Ο θεσμός της Επαγγελματικής Ασφάλισης υπάρχει στη χώρα μας από το 2002. Σήμερα, λειτουργούν 28 Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης που έχουν συσταθεί κατά κύριο λόγο από εργοδότες-μεγάλες επιχειρήσεις. Η χώρα μας βρίσκεται σε μία από τις χαμηλότερες θέσεις σε σύγκριση με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης με μόλις περίπου 50.000 ασφαλισμένους και €300 εκ. κεφάλαια διαχείρισης.

4. Ποιες αλλαγές φέρνει ο νέος Νόμος;

Στόχος του νόμου είναι η ανάπτυξη του θεσμού των ΤΕΑ στην Ελλάδα. Ειδικότερα, οι βασικοί άξονες του υπό κατάρτιση νομοσχεδίου είναι:
✓ Η απλοποίηση διαδικασιών σύστασης ΤΕΑ και η χρήση πρότυπου καταστατικού
✓ Η διευκόλυνση ίδρυσης πολυεργοδοτικών ΤΕΑ από περισσότερες επιχειρήσεις, ακόμα και χωρίς να έχουν κλαδική συνάφεια
✓ Η θέσπιση ενιαίων κανόνων χρηστής διακυβέρνησης
✓ Η ενίσχυση της εποπτείας των ΤΕΑ, με μεταφορά της στην Τράπεζα της Ελλάδος, αντί του ισχύοντος τριμερούς σχήματος (Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και Εθνική Αναλογιστική Αρχή)
✓ Η παροχή κινήτρων προκειμένου να διασφαλιστεί πραγματική συμπληρωματική σύνταξη

5. Τι εισφορές θα πληρώνω;

Η συμμετοχή σε ΤΕΑ είναι εθελοντική. Το κάθε ΤΕΑ ορίζει στο καταστατικό του το εύρος εισφορών που δύναται να καταβάλει ο εργαζόμενος ή/και ο εργοδότης - εφόσον υπάρχει διπλή χρηματοδότηση. Οι καταβληθείσες εισφορές πιστώνονται στον ατομικό λογαριασμό του ασφαλισμένου τον οποίον θα μπορεί να παρακολουθεί μέσω ηλεκτρονικής εφαρμογής, όπως παρακολουθεί κατ’ αντιστοιχία σήμερα τον τραπεζικό του λογαριασμό.

6. Πώς φορολογούμαι για τις εισφορές που πληρώνω σε Ταμείο Επαγγελματικής Ασφάλισης;

Οι εισφορές που καταβάλλονται σε Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης εξαιρούνται από τη φορολογία εισοδήματος μέχρι του ποσού του 20% των αποδοχών του εργαζομένου ή εναλλακτικά του ποσού των 15.000 ευρώ, αναπροσαρμοζόμενο κατ’ έτος βάσει του πληθωρισμού, όποιο από τα δύο ποσά είναι μικρότερο.

7. Τι παροχές θα λάβω;

Οι παροχές που λαμβάνει κάθε ασφαλισμένος υπολογίζονται στη βάση του σωρευμένου ποσού εισφορών και αποδόσεων των επενδύσεών τους, αφαιρούμενων τυχόν δαπανών διαχείρισης, και μπορεί να λάβει τη μορφή εφάπαξ παροχής ή σύνταξης. Όσο μεγαλύτερο το ποσό που έχει αποταμιευθεί στον ατομικό λογαριασμό του ασφαλισμένου και όσο υψηλότερη η απόδοση των επενδύσεών του, τόσο μεγαλύτερη παροχή θα λάβει.

8. Πώς φορολογούνται οι παροχές των Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης;

Με την προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται κλιμακωτή φορολόγηση των παροχών των ΤΕΑ, ανάλογα με τα χρόνια ασφάλισης κάθε ασφαλισμένου. Όσο περισσότερος χρόνος έχει διανυθεί σε ΤΕΑ ή Ομαδικό Ασφαλιστικό Συμβόλαιο, τόσο μικρότερος είναι ο συντελεστής φορολόγησης, ώστε να ενισχύεται η μακροπρόθεσμη αποταμίευση. Επιπλέον, παρέχονται επιπρόσθετα φορολογικά κίνητρα για την καταβολή σύνταξης μέσω της οποίας διασφαλίζεται συμπληρωματικό εισόδημα καθ’ όλη τη διάρκεια του συνταξιοδοτικού βίου.
• Για 0-5 έτη ασφάλισης προβλέπεται 20% φορολόγηση για τα εφάπαξ και 10% για τη σύνταξη
• Για 6-15 έτη ασφάλισης προβλέπεται 15% φορολόγηση για τα εφάπαξ και 7,5% για τη σύνταξη
• Για 16-25 έτη ασφάλισης προβλέπεται 10% φορολόγηση για τα εφάπαξ και 5 % για τη σύνταξη
• Για 26 έτη ασφάλισης και άνω προβλέπεται 5% φορολόγηση για τα εφάπαξ και 2,5% για τη σύνταξη

9. Σε ποια ηλικία μπορώ να λάβω την παροχή από το ΤΕΑ;

Προϋπόθεση λήψης της παροχής από το ΤΕΑ είναι είτε η συνταξιοδότηση από τον κύριο φορέα ασφάλισης, είτε η συμπλήρωση του 67ου έτους, ανεξαρτήτως ετών ασφάλισης, είτε η συμπλήρωση του 55ου έτους, με 20 χρόνια ασφάλισης. Εάν ο ασφαλισμένος πληροί κάποια από τις δύο τελευταίες προϋποθέσεις, είναι δηλαδή 67 ετών ή 55 ετών με 20 χρόνια ασφάλισης, και εξακολουθεί να εργάζεται, μπορεί να λάβει μέχρι το 50% του ποσού που έχει σωρευθεί στον ατομικό του λογαριασμό, αφήνοντας το υπόλοιπο για να συνεχίσει να επενδύεται.

10. Μπορώ να «σπάσω» τον ατομικό μου λογαριασμό πρόωρα;

Με την προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται η δυνατότητα του ασφαλισμένου να λάβει και πρόωρα την παροχή ή μέρος αυτής, με αυξημένο (κατά 50%) φορολογικό συντελεστή εφόσον έχει τουλάχιστον 15 έτη ασφάλισης στο ΤΕΑ. Με την ρύθμιση αυτή, διευκολύνονται οι ασφαλισμένοι να χρησιμοποιήσουν το ποσό που έχουν αποταμιεύσει, για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών στη ζωή τους.

11. Προβλέπονται μεταβατικές διατάξεις για τους ήδη ασφαλισμένους σε ΤΕΑ;

Για τους ήδη ασφαλισμένους σε ΤΕΑ, προβλέπονται μεταβατικές ρυθμίσεις, σύμφωνα με τις οποίες για τα σωρευμένα ποσά στους ατομικούς λογαριασμούς μέχρι την ψήφιση του νόμου εφαρμόζονται οι προϊσχύουσες φορολογικές διατάξεις και οι υφιστάμενες καταστατικές διατάξεις των ταμείων όσον αφορά στα ηλικιακά όρια.

12. Πως εποπτεύονται τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης;

Από 1/1/2025 τα ΤΕΑ θα εποπτεύονται από την Τράπεζα της Ελλάδας τόσο σε ό,τι αφορά την τήρηση της νομοθεσίας, όσο και ως προς τη βιωσιμότητά τους και την επενδυτική τους στρατηγική. Η εποπτεία ακολουθεί την Οδηγία IORP II της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που έχει ως στόχο τη χρηστή διακυβέρνηση, τη διαφάνεια και την εξασφάλιση των συμφερόντων του ασφαλισμένου.

13. Τι αλλάζει στην απασχόληση συνταξιούχων και γιατί;

Σήμερα, το νομοθετικό πλαίσιο προβλέπει ότι όταν ένας συνταξιούχος απασχολείται, παρακρατείται από τον e-ΕΦΚΑ το 30% της σύνταξής του – ποσοστό που επί ΣΥΡΙΖΑ ήταν 60%. Παρά τη βελτίωση, το γεγονός ότι η παρακράτηση αυτή ισχύει είτε ένας συνταξιούχος εργαστεί για μία ημέρα, είτε έχει πλήρη απασχόληση, δημιουργεί ισχυρά αντικίνητρα για εργασία ειδικά όσων επιθυμούν μερική απασχόληση – και ενδεχομένως να ενθαρρύνει κάποιους να παρέχουν αδήλωτη εργασία. Με την προτεινόμενη ρύθμιση οι συνταξιούχοι δεν θα τιμωρούνται επειδή εργάζονται, αντιθέτως φροντίζουμε να ενθαρρύνονται να βγουν στην αγορά εργασίας, καθώς θα λαμβάνουν το σύνολο της σύνταξής τους χωρίς περικοπή. Αντ’ αυτού υιοθετείται ένας μη ανταποδοτικός πόρος υπέρ ΕΦΚΑ που θα αφαιρείται από τον μισθό, πολύ μικρότερος από το ποσό που αφαιρούνταν από τη σύνταξη. Για τους μισθωτούς εργαζόμενους συνταξιούχους ο πόρος αυτός είναι το 10% επί των ασφαλιστέων αποδοχών του με ανώτατο πλαφόν το δεκαπλάσιο της εθνικής σύνταξης. Για τους μη μισθωτούς: το 50% επί της επιλεγείσας ασφαλιστικής κλάσης για κύρια σύνταξη. Ο πόρος ευνοεί το σύνολο σχεδόν των εργαζόμενων συνταξιούχων και δεν μπορεί να ξεπερνά το δωδεκαπλάσιο της εθνικής σύνταξης σε ετήσια βάση.
Παράδειγμα 1
Συνταξιούχος που εργάζεται και δικαιούται σύνταξη ύψους €1.200, αντιμετωπίζει παρακράτηση ύψους €360 βάσει του ισχύοντος καθεστώτος. Εάν αυτός ο συνταξιούχος εργάζεται ως μισθωτός, με μικτό μηνιαίο μισθό €780, θα λαμβάνει ολόκληρη τη σύνταξή του και η παρακράτηση ύψους €360 αντικαθίσταται από μη ανταποδοτικό πόρο ύψους 78€. Όφελος: €282 μηνιαίως.
Παράδειγμα 2
Εάν ο ίδιος συνταξιούχος εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας και έχει επιλέξει την πρώτη ασφαλιστική κλάση, τότε η παρακράτηση ύψους €360 αντικαθίσταται από μη ανταποδοτικό πόρο €169,95x50%=84,98€. Όφελος: €275,02 μηνιαίως.

14. Για ποιο λόγο καθιερώνεται ο πόρος υπέρ ΕΦΚΑ; Ποιους αφορά;

Ένα πολύ σημαντικό τμήμα της συνολικής δαπάνης για συντάξεις (περίπου το 55% των κύριων συντάξεων) χρηματοδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό, δηλαδή τον φορολογούμενο, και όχι από τις ασφαλιστικές εισφορές, με την αιτιολογία ότι οι συντάξεις είναι ανεπαρκείς και οι συνταξιούχοι δεν μπορούν να εργασθούν για να βελτιώσουν το εισόδημά τους. Οι εργαζόμενοι συνταξιούχοι προφανώς δεν εμπίπτουν σε αυτή την κατηγορία.

15. Πόσο αυξάνεται το όριο οφειλών για συνταξιοδότηση; Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για να μπει κάποιος στην ρύθμιση;

Η ρύθμιση αυτή αφορά αυτοαπασχολούμενους, ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες -για τους μισθωτούς δεν υπάρχει αντίστοιχο ζήτημα - οι οποίοι στερούνται του συνταξιοδοτικού τους δικαιώματος λόγω χρεών στον e-ΕΦΚΑ που υπερβαίνουν τις €20.000 (ή €6.000 για τους ασφαλισμένους του πρώην ΟΓΑ). Μέχρι σήμερα, οφειλέτες με χρέη πάνω από 20.000 ευρώ δεν μπορούν να λάβουν σύνταξη, εάν δεν αποπληρώσουν εφάπαξ το υπερβάλλον ποσό. Με την προτεινόμενη ρύθμιση για πρώτη φορά περισσότεροι συνταξιούχοι με οφειλές θα μπορούν να ρυθμίσουν τα χρέη τους και να διεκδικήσουν τη σύνταξη τους καθώς αυξάνονται τα ανώτατα όρια οφειλών για συνταξιοδότηση από 20.000 ευρώ σε 30.000 ευρώ και από 6.000 ευρώ σε 10.000 ευρώ για οφειλές στον π. Ο.Γ.Α., και αφού προηγηθεί έλεγχος των καταθέσεων του οφειλέτη ώστε να μην υπερβαίνουν τις 12.000 ευρώ (ή τις 6.000 ευρώ για οφειλέτες του π. ΟΓΑ), η σύνταξη θα εκδίδεται κανονικά και θα εφαρμόζεται παρακράτηση ως εξής:
(i) για το ποσό της οφειλής που υπερβαίνει τις 20.000 ευρώ (6.000 ευρώ για τον π. Ο.Γ.Α.) και μέχρι τις 30.000 ευρώ (10.000 ευρώ για τον π. Ο.Γ.Α.), θα παρακρατείται τουλάχιστον το 60% του μηνιαίου ποσού σύνταξης μέχρι να περιοριστεί η οφειλή και πάλι στις 20.000 ευρώ (6.000 ευρώ για τον π. Ο.Γ.Α.),
(ii) για την εναπομένουσα οφειλή κάτω των 20.000 ευρώ (6.000 ευρώ για τον π. Ο.Γ.Α.) θα εφαρμόζεται συμψηφισμός με τμήμα της σύνταξης, σε 60 κατ’ ανώτατο όριο μηνιαίες δόσεις, όπως ισχύει σήμερα το οποίο θα παρακρατείται. Προϋπόθεση της ένταξης στη ρύθμιση είναι ο οφειλέτης να έχει συμπληρώσει το 67ο έτος ηλικίας τους και, επιπλέον, να έχει καταβάλει εισφορές για τουλάχιστον 20 έτη ασφάλισης.

Παράδειγμα
Έστω ένας συνταξιούχος έχει οφειλή 25.400 ευρώ και δικαιούται σύνταξη 900 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι η παρακράτηση αρχικά θα ανέρχεται σε €900 x 60% = €540, οπότε τελικώς θα λαμβάνει €360 (δηλαδή 900-540). Εντός 10 μηνών η οφειλή του θα έχει μειωθεί κατά €540 x 10 = €5.400, με το υπόλοιπο της οφειλής του να ανέρχεται σε €20.000. Από αυτό το σημείο και έπειτα θα ενταχθεί στο καθεστώς των 60 δόσεων. Η νέα του παρακράτηση θα είναι €20.000/60 = €333,33 ως την αποπληρωμή της οφειλής και θα λαμβάνει σύνταξη €566,67 το μήνα για 60 μήνες.

16. Γιατί δεν μπορεί να αυξηθεί κι’ άλλο το όριο ώστε να μπορούν περισσότεροι συνταξιούχοι να πάρουν τη σύνταξη τους;

Πρέπει να καταλάβουμε ότι κοινωνική ασφάλιση είναι υποχρεωτική και όχι εθελοντική. Επομένως, εάν κάποιος χρωστάει ένα υπέρογκο ποσό, αυτό δείχνει ότι δεν πλήρωνε εισφορές για δεκαετίες και, ουσιαστικά, χρησιμοποιούσε τις οφειλόμενες εισφορές ως κεφάλαιο κίνησης. Προφανώς, δεν μπορούμε να επιβραβεύσουμε αυτή την πρακτική.

17. Ποια επιδόματα θα μπουν στην προπληρωμένη κάρτα και με ποιον τρόπο θα γίνονται οι συναλλαγές;

Πρόκειται για μια καινοτόμα παρέμβαση που ως στόχο έχει να εκσυγχρονίσει τον τρόπο πληρωμής των επιδομάτων αφού το σύνολο αυτών -πλην κάποιων εξαιρέσεων όπως τα αναπηρικά επιδόματα, το επίδομα στέγασης και έκτακτες οικονομικές ενισχύσεις της ΔΥΠΑ- θα αρχίσουν να καταβάλλονται σταδιακά μέσω μιας προπληρωμένης κάρτας, όπως συμβαίνει ήδη σήμερα με το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα. Οι δικαιούχοι θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν τουλάχιστον το 50% του ποσού της ενίσχυσης ή του επιδόματος σε ηλεκτρονικές πληρωμές και αγορές, ενώ για το υπόλοιπο ποσό παρέχεται η δυνατότητα ανάληψης μετρητών. Προβλέπονται επίσης κίνητρα για όποιον επιλέξει να μην κάνει ανάληψη του υπολοίπου αλλά να το χρησιμοποιήσει σε ηλεκτρονικές συναλλαγές, κατά το πρότυπο των φορολοταριών που πραγματοποιεί σήμερα το Υπουργείο Οικονομικών.

18. Για ποιο λόγο αποφασίστηκε ο νέος τρόπος πληρωμής των επιδομάτων;

Απλοποιείται η διαδικασία καταβολής επιδομάτων από διαφορετικούς φορείς, με δυνατότητα να υπάρχει εικόνα της συνολικής παροχής του κράτους προς τον πολίτη. Παράλληλα η αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών λειτουργεί επίσης και προς όφελος των δημοσίων εσόδων καθώς περιορίζεται η χρήση μετρητών.

19. Τι αλλάζει στο επίδομα μητρότητας αυτοαπασχολούμενων;

Σήμερα οι μη μισθωτές μητέρες δεν λαμβάνουν καμία παροχή μητρότητας από τη ΔΥΠΑ, παρά μόνο το επίδομα κυοφορίας και λοχείας από τον e-ΕΦΚΑ. Με τη διάταξη αυτή θα λαμβάνουν επίδομα μητρότητας για 9 μήνες που θα ισούται με το ύψος του κατώτατου μισθού, κατ’ αντιστοιχία του τι ισχύει για τις μισθωτές δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

20. Ποιοι δικαιούνται το επίδομα προσωπικής διαφοράς;

Το επίδομα προσωπικής διαφοράς αφορά αυτούς που δεν θα λάβουν αύξηση, ακριβώς λόγω της ύπαρξης προσωπικής διαφοράς στη σύνταξή τους. Για 750.000 περίπου συνταξιούχους με συντάξεις έως 1.600 ευρώ, που έχουν προσωπική διαφορά (άνω των 10 ευρώ), θα δοθεί στα τέλη Δεκεμβρίου 2023 έκτακτη οικονομική ενίσχυση από 100 έως 200 ευρώ.

Πιο συγκεκριμένα:
για όσους λαμβάνουν άθροισμα κύριων συντάξεων έως 700 ευρώ, θα δοθεί ενίσχυση 200 ευρώ,
για όσους λαμβάνουν άθροισμα κύριων συντάξεων από 700,1 έως 1.100 ευρώ, θα δοθεί ενίσχυση 150 ευρώ,
για όσους λαμβάνουν άθροισμα κύριων συντάξεων από 1.100,1 έως 1.600 ευρώ, θα δοθεί ενίσχυση 100 ευρώ.

21. Τι αλλάζει στην απονομή των επικουρικών συντάξεων; Πόσες επικουρικές εκκρεμούν; Πως θα μειωθεί ο χρόνος απονομής - έκδοσης τους;

Η διάταξη απλοποιεί τις διαδικασίες και τις προϋποθέσεις για τη θεμελίωση του δικαιώματος σε επικουρική σύνταξη για όλα τα Ταμεία, θέτοντας ως προϋπόθεση τη συμπλήρωση 15ετίας είτε σε έναν φορέα είτε με διαδοχική ασφάλιση, κάτι που σήμερα ισχύει μόνο για το πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, και όχι με τις προϋποθέσεις που προέβλεπε το κάθε Ταμείο. Η εφαρμογή ενιαίων κανόνων για την απονομή των επικουρικών συντάξεων επιτρέπει την υπαγωγή τους στη διαδικασία fast track, δηλαδή θα εκδίδονται εντός προθεσμίας τριών (3) μηνών από την ημερομηνία απονομής κύριας σύνταξης ή εντός έξι (6) μηνών από την ημερομηνία αίτησης για την απονομή επικουρικής σύνταξης, αν αυτή υποβλήθηκε μεταγενέστερα από την αίτηση απονομής κύριας σύνταξης. Η διάταξη θα εφαρμοστεί αναδρομικά και στις εκκρεμείς αιτήσεις και αναμένεται να μειώσει σημαντικά το χρόνο διεκπεραίωσης και το στοκ των εκκρεμών επικουρικών συντάξεων.

22. Ισχύει πώς οι ανασφάλιστοι πλέον παύουν να έχουν πρόσβαση στα νοσοκομεία λόγω της διάταξης του ενεργού ΑΜΚΑ;

Όχι. Η κατοχή ενεργού ΑΜΚΑ εξασφαλίζει την δωρεάν περίθαλψη στα δημόσια νοσοκομεία, όποιος δεν έχει ενεργό ΑΜΚΑ συνεχίζει να έχει πρόσβαση στα νοσοκομεία και ελεύθερη περίθαλψη ωστόσο, η δαπάνη βαρύνει τον ίδιο. Ό,τι ακριβώς δηλαδή ισχύει και σήμερα για όσους δεν έχουν ΑΜΚΑ.

 


Παρουσίαση του νέου ασφαλιστικού νομοσχεδίου από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου

 

Αθήνα, 19 Οκτωβρίου 2023


Παρουσίαση του νέου ασφαλιστικού νομοσχεδίου από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου

Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Άδωνις Γεωργιάδης, ο Υφυπουργός κ. Πάνος Τσακλόγλου και ο Γενικός Γραμματέας Κοινωνικών Ασφαλίσεων κ. Νίκος Μηλαπίδης, παραχώρησαν σήμερα, Πέμπτη 19 Οκτωβρίου 2023, συνέντευξη τύπου για το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο. Το παρών έδωσαν ο Υφυπουργός κ. Βασίλης Σπανάκης και η Γενική Γραμματέας Εργασιακών Σχέσεων κ. Άννα Στρατινάκη.

Ακολουθούν οι εισαγωγικές τοποθετήσεις:

Άδωνις Γεωργιάδης:
«Κατ’ αρχάς, πριν ξεκινήσουμε τα του νομοσχεδίου, να ευχηθούμε «βίον ανθόσπαρτον» στον κύριο Κασσελάκη και στον κύριο Τάιλερ που έμαθα ότι σήμερα έρχονται εις γάμου κοινωνίαν.
Σας καλέσαμε εδώ για να παρουσιάσουμε το 2ο κατά σειρά σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κατά το διάστημα της νέας θητείας της Κυβερνήσεως του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Το σχέδιο νόμου αυτό έχει δύο βασικούς άξονες: ο ένας, ο κορμός του νομοσχεδίου είναι η αναμόρφωση του πλαισίου των επαγγελματικών ταμείων. Ένα πλαίσιο που έχει δημιουργήσει διάφορες ανησυχίες που πιθανόν έχετε λάβει και εσείς γνώση, αλλά και διάφορες παρεξηγήσεις. Παραδείγματος χάριν, είδα πριν από μερικές μέρες σε μεγάλη εφημερίδα πρωτοσέλιδο ότι φορολογούνται τα εφάπαξ των δημοσίων υπαλλήλων.
Δεν φορολογούνται τα εφάπαξ των δημοσίων υπαλλήλων. Το νομοσχέδιο αφορά μόνον στα ταμεία επαγγελματικής ασφάλισης και η εισαγωγή των φορολογικών συντελεστών αφορούν μόνο στα ταμεία επαγγελματικής ασφάλισης, όχι γενικά στα εφάπαξ ή γενικά σε ότι ίσχυε μέχρι σήμερα.
Την ειδικότερη παρουσίαση του νέου πλαισίου των ταμείων επαγγελματικής ασφάλισης θα κάνει σε λίγο ο αρμόδιος Υφυπουργός, ο κύριος Τσακλόγλου. Εγώ θα σας πω μόνο ορισμένες βασικές αρχές για να τις έχετε στο μυαλό σας.
Τα ταμεία επαγγελματικής ασφάλισης, το θεσμικό τους πλαίσιο, φτιάχτηκε στην Ελλάδα πριν από 21 χρόνια, το 2002. Για να μπορέσουμε τότε να δώσουμε ώθηση σε αυτόν τον δεύτερο ασφαλιστικό πυλώνα όπως ονομάζεται, θεσπίστηκαν πολύ γενναία φορολογικά κίνητρα. Πρακτικά τα χρήματα που κάποιος έδινε στο επαγγελματικό ταμείο, ήταν αφορολόγητα.
Παρά ταύτα, 21 χρόνια μετά, το σύνολο των καταθέσεων των επαγγελματικών ταμείων κινούνται γύρω από το ποσό των 300 εκατομμυρίων. Αυτό είναι ένα πάρα πολύ μικρό ποσό για το ασφαλιστικό σύστημα, ακόμα και μικρά ταμεία αλληλοβοήθειας έχουν ανάλογα ποσά.
Άρα, στην πραγματικότητα αυτά τα 21 χρόνια ο θεσμός του 2ου ασφαλιστικού πυλώνα όπως ονομάζονταν, η επαγγελματική ασφάλιση δεν έχει λειτουργήσει παρά μόνον για ορισμένες πολύ μεγάλες επιχειρήσεις.
Ο κυριότερος λόγος που έχει συμβεί αυτό είναι διότι το θεσμικό πλαίσιο πέραν της θεσπίσεως των φορολογικών κινήτρων ήταν πολύ αντιπαραγωγικό. Στις αλλαγές που κάνουμε φτιάχνουμε ένα πολύ πιο ευέλικτο και πολύ πιο φιλικό θεσμικό πλαίσιο για τα επαγγελματικά ταμεία, άρα όχι μόνο δεν θέλουμε να διαλύσουμε ή να σταματήσουμε τον δεύτερο ασφαλιστικό πυλώνα, αλλά αντιθέτως θέλουμε να δώσουμε ώθηση σε έναν δεύτερο ασφαλιστικό πυλώνα που σήμερα πραγματικά δεν υπάρχει.
Και για το λόγο αυτό προχωράμε στα πολυεργοδοτικά επαγγελματικά ασφαλιστικά ταμεία και προχωράμε σε διάφορες άλλες θεσμικές παρεμβάσεις που θα επιτρέψουν σε πολλούς άλλους κλάδους και σε πολλούς άλλους ανθρώπους να συμμετάσχουν με μικρά ποσά σε δικά τους επαγγελματικά ταμεία και να μπορούν σε μερικά χρόνια να απολαμβάνουν τα οφέλη από αυτά τα ταμεία, εφόσον φυσικά το επιθυμούν.
Η εισαγωγή των φορολογικών συντελεστών θα γίνει με τέτοιο κλιμακωτό τρόπο, τις λεπτομέρειες θα τις πει σε λίγο ο Υφυπουργός, που δεν έχουμε ως στόχο να φορολογήσουμε κάποιους ώστε να χάσουν το κίνητρο να φτιάξουν επαγγελματικό ταμείο, αλλά έχουμε ως αποκλειστικό στόχο να κλείσουμε μία πόρτα που είναι σήμερα ορθάνοιχτη για την φοροαποφυγή.
Θεωρούμε πάρα πολύ άδικο για τους υπόλοιπους φορολογούμενους να μπορούν κάποιοι στο τέλος του ασφαλιστικού τους βίου επειδή έχουν πολύ υψηλές απολαβές να βάζουν στα ταμεία αυτά πολύ μεγάλα ποσά και μετά από δύο, τρία, τέσσερα χρόνια να τα βγάζουν τελείως αφορολόγητα, αποφεύγοντας έτσι την υψηλή φορολογία που κατά τεκμήριο πληρώνουν οι άνθρωποι αυτών των εισοδημάτων.
Ακόμα και με το νέο πλαίσιο, και αυτοί θα εξακολουθήσουν να έχουν φορολογικό κίνητρο για να κάνουν μία τέτοια κίνηση, αλλά αυτό δεν θα είναι όπως σήμερα μηδέν.
Για τους υπόλοιπους, γι’ αυτούς που θέλουν να μείνουν πολλά χρόνια στο ταμείο και που έχουν πράγματι ανάγκη δεύτερου ασφαλιστικού πυλώνα και μιας συμπληρωματικής συντάξεως ή ενός επιπλέον εφάπαξ στο τέλος του ασφαλιστικού τους βίου, οι φορολογικοί συντελεστές θα είναι πάρα πολύ μικροί. Άρα, δεν ισχύουν όλα τα σχετικά δημοσιεύματα, που έως τώρα έχουν δει το φως της δημοσιότητας.
Το νομοσχέδιο έχει κι έναν δεύτερο φυσικά πυλώνα, διάφορες διατάξεις που έχουν απασχολήσει τη δημοσιότητα, όπως την κατάργηση της παρακράτησης του 30% για τους εργαζομένους συνταξιούχους, ρύθμιση που θα ισχύσει από την 1/1/2024 και την αντικατάσταση αυτού του πόρου με 10% παρακράτηση επί του επιπλέον εισοδήματος της εργασίας που θα κάνει ο συνταξιούχος με πρόβλεψη να υπάρχει ένα φρένο ώστε να μην πληρώνει κάποιος περισσότερο από ό,τι πληρώνει σήμερα σε περιπτώσεις πολύ υψηλού μισθού.
Την αύξηση του ορίου της δυνατότητας ρυθμίσεως οφειλής στον ΕΦΚΑ έτσι ώστε να μπορεί ο ελεύθερος επαγγελματίας να πάρει σύνταξη και ο αγρότης να πάρει σύνταξη. Σήμερα το όριο αυτό είναι στις 20.000 για τους ελεύθερους επαγγελματίες και στις 6.000 για τους αγρότες.
Με την δέσμευση της συναίνεσης της άρσης του τραπεζικού απορρήτου, αυτό θα αυξηθεί, η άρση του τραπεζικού απορρήτου μπαίνει ως δικλείδα ασφαλείας για να είμαστε βέβαιοι ότι αυτός ο οποίος θέλει να μπει σε αυτή τη ρύθμιση δεν είναι κάποιος που απλώς δεν πλήρωνε ενώ είχε αλλά είναι κάποιος που πράγματι δεν είχε λεφτά να πληρώσει και για αυτό το λόγο δεν μπόρεσε να πάρει τη σύνταξή του. Το όριο αυτό θα ανέβει στις 30.000 για τους ελεύθερους επαγγελματίες και στις 10.000 για τους αγρότες.
Παράλληλα, υλοποιούμε μια βασική προεκλογική μας δέσμευση, την επέκταση του επιδόματος μητρότητας στους αγρότες και στους ελεύθερους επαγγελματίες έτσι ώστε να εξισωθεί με τους μισθωτούς, ώστε να έχουμε 9 μήνες και σε αυτούς και να μην υπάρχει η αδικία που υπήρχε στο παρελθόν.
Παράλληλα, έχουμε ρυθμίσεις για την ταχύτερη απονομή των επικουρικών συντάξεων των δημοσίων υπαλλήλων ώστε να πετύχουμε το στόχο μας της ταχύτερης μειώσεως των εκκρεμών επικουρικών συντάξεων.
Κάνω μια παρένθεση, πάμε πολύ καλά στις επικουρικές συντάξεις. Όταν ήρθα στο Υπουργείο ήμασταν άνω των 60.000 εκκρεμών επικουρικών συντάξεων, σήμερα είμαστε στις 42.000 και  με τη νέα ρύθμιση προσδοκούμε να πέσουμε κάτω από τις 30.000 αν όλα πάνε καλά.  
Επίσης, έχουμε και την προπληρωμένη κάρτα. Μέσα στο νομοσχέδιο έχουμε και την καθιέρωση της προπληρωμένης κάρτας για την καταβολή της πλειοψηφίας των επιδομάτων της ΔΥΠΑ και του ΟΠΕΚΑ, με στόχο την απλοποίηση και ενοποίηση της διαδικασίας πληρωμής και την αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών.
Να πω ότι η ρύθμιση αυτή έχει γίνει σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικογένειας, της κυρίας Ζαχαράκη. Είχε την ευθύνη δημιουργίας της σχετικής διαδικασίας ο κύριος Τσακλόγλου ήδη από την προηγούμενη περίοδο. Με σύμφωνη γνώμη της κυρίας Ζαχαράκη συνέχισε να έχει  και στην παρούσα περίοδο. Και είναι μια νομοθετική πρωτοβουλία και των δύο υπουργείων.
Και τέλος, δημιουργείται η έννοια του ενεργού ΑΜΚΑ για την παροχή δωρεάν υγειονομικής κάλυψης στα δημόσια νοσοκομεία σε ανασφάλιστους, προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα καταστρατήγησης του συστήματος. Δηλαδή, δεν θα μπορεί κάποιος που δεν έχει δεσμούς με τη χώρα και απέκτησε ΑΜΚΑ κάποια στιγμή στο παρελθόν και έφυγε από τη χώρα, απλώς και μόνο γιατί έχει ΑΜΚΑ να γυρίζει και να νέμεται τα οφέλη των εδώ κατοικούντων.
Θα πρέπει να έχει ενεργό ΑΜΚΑ. Δηλαδή, θα πρέπει να δικαιούται αυτές όλες τις παροχές. Σήμερα υπάρχει πολύ μεγάλη καταστρατήγηση με πολύ μεγάλη επιβάρυνση στα δημόσια ταμεία από ανθρώπους που κάνουν στην πραγματικότητα επίσκεψη στη χώρα μας μόνο για να επισκεφτούν δημόσια νοσοκομεία και να πάρουν δωρεάν φάρμακα. Λοιπόν, αυτές είναι οι βασικές ρυθμίσεις.
Πριν κλείσω για να δώσω τον λόγο στον κύριο Τσακλόγλου, να πω ότι στο νομοσχέδιο αυτό περιλαμβάνεται και το δεύτερο επίδομα προσωπικής διαφοράς που θα δοθεί τον μήνα Δεκέμβριο σε όλους τους συνταξιούχους, οι οποίοι δεν μπορούν να πάρουν την αύξηση που θα λάβουν οι υπόλοιποι συνταξιούχοι από τον Ιανουάριο του 2024, έτσι ώστε σιγά- σιγά να θεραπεύσουμε, έτσι όπως είχαμε προεκλογικά δεσμευθεί και αυτή την σχετική αδικία με τρόπο που να είναι δημοσιονομικά ανεκτός και να μην δημιουργεί προβλήματα στην δημοσιονομική σταθερότητα της χώρας για λόγους που όλοι γνωρίζετε».

Πάνος Τσακλόγλου:
«Καλημέρα σε όλους και από εμένα. Θα τα πω λίγο πιο αναλυτικά και λίγο πιο διευκρινιστικά σε ορισμένα σημεία τους. Θα ήθελα να ξεκινήσω μιλώντας περί δεύτερου πυλώνα.
Η χώρα μας όπως και όλες σχεδόν οι αναπτυγμένες χώρες έχει ένα σύστημα τριών πυλώνων ασφάλισης. Ο πρώτος πυλώνας είναι η κοινωνική ασφάλιση, ο τρίτος ο πυλώνας είναι η ατομική – ιδιωτική ασφάλιση και ο δεύτερος πυλώνας σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία είναι η εθελοντική, συλλογική συνταξιοδοτική αποταμίευση.
Στην Ελλάδα έχει επικρατήσει στη συζήτηση, ότι δεύτερος πυλώνας, είναι μόνο τα ταμεία επαγγελματικής ασφάλισης.
Στην πραγματικότητα σε όλες τις υπόλοιπες χώρες αυτό το οποίο συμπεριλαμβάνουν στον δεύτερο πυλώνα δεν είναι μόνο τα ταμεία επαγγελματικής ασφάλισης, είναι και τα ομαδικά ασφαλιστήρια συμβόλαια. Κάνουνε και τα δύο το ίδιο πράγμα. Λίγο διαφορετικές οι προδιαγραφές των μεν και των δε, αλλά ο σκοπός και των δύο είναι ακριβώς το ίδιο πράγμα.
Τώρα, τα ταμεία επαγγελματικής ασφάλισης το γνωρίζετε, ακολουθούν κεφαλαιοποιητικό σύστημα και είναι ιδρύματα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Γιατί ενδιαφερόμαστε για την ανάπτυξή τους; Και ενδιαφερόμαστε πολύ. Το έκανε τελείως ξεκάθαρο ο κύριος Υπουργός προηγουμένως.
Ο πρώτος ο λόγος είναι περισσότερο θα έλεγα μακροοικονομικός. Η αποταμίευση και ειδικά η αποταμίευση των νοικοκυριών στη χώρα μας είναι εξαιρετικά χαμηλή. Ίσως  κύρια αιτία της κρίσης που βιώσαμε την προηγούμενη δεκαετία στη χώρα μας, ήταν αυτή η απίστευτα υψηλή συμμετοχή της κατανάλωσης στο ακαθάριστο εγχώριο προϊόν. Οπότε θέλουμε να ενισχυθούν τέτοιοι θεσμοί οι οποίοι θα χρηματοδοτήσουν και τις επενδύσεις που τόσο πολύ έχει ανάγκη η χώρα μας.
Το δεύτερο, σε ατομικό επίπεδο είναι κάτι το οποίο δίνει υψηλότερα ποσοστά αναπλήρωσης και άρα υψηλότερο βιοτικό επίπεδο στους συνταξιούχους όταν θα έρθει η ώρα της συνταξιοδότησης. Στην Ελλάδα είναι μάλλον υπανάπτυκτος ο τομέας σε σχέση με τις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες. Μιλάω πάντα για τον τομέα των ταμείων επαγγελματικής ασφάλισης που έχουμε αυτή τη στιγμή 28 ταμεία. Είναι περίπου 55.000 οι ασφαλισμένοι.
Στην τελευταία φορά που είχα δει εγώ στοιχεία, ήταν γύρω στα 290 εκατομμύρια η κεφαλαιοποίησή τους. Δηλαδή νούμερα τα οποία είναι μάλλον πολύ μικρά. Και πολύ φοβάμαι ότι υπήρχε μεν μία αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια, αλλά η αυξητική τάση προήρθε κυρίως από το λόγο τον οποίον ανέφερε ο κύριος Υπουργός προηγουμένως.
Δηλαδή, ήτανε διάφορες εταιρίες οι οποίες κλείνανε διάφορα ομαδικά ασφαλιστήρια συμβόλαια και με μόνο κίνητρο την μηδενική φορολόγηση τα μετέτρεπαν σε ταμεία επαγγελματικής ασφάλισης.
Τώρα, ποιοι είναι οι λόγοι για τους οποίους δεν έχουμε τόσο μεγάλη επαγγελματική ασφάλιση κάποιος θα μπορούσε να πει ότι ξέρεις, αν κάποιος πληρώνει 26% του μισθού του για την κύρια ασφάλιση εκ των πραγμάτων δεν μένουν πολλοί πόροι για συμπληρωματική ασφάλιση.
Ένα από τα σημαντικότερα πράγματα τα οποία έχουμε κάνει και το οποίο πραγματικά έδωσε πολύ μεγάλη ώθηση στην απασχόληση την προηγούμενη τετραετία, ήταν η περικοπή των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης και έχουμε δεσμευτεί ότι αυτή η πορεία θα συνεχιστεί και στην παρούσα τετραετία. Αποτέλεσμα είναι ότι δημιουργείται χώρος ώστε να αναπτυχθεί αυτός ο τομέας.
Ο δεύτερος λόγος είναι ότι πολύ φοβάμαι ότι αυτός είναι απόηχος από τις κρίσεις τις οποίες είχαμε στην πρώτη δεκαετία του τρέχοντος αιώνα. Θυμάστε όλοι τις υποθέσεις ανεπαρκούς εποπτείας και ούτω καθεξής, κάτι το οποίο βαραίνει ακόμα και σήμερα. Οπότε θέλουμε να ενισχύσουμε τους θεσμούς εποπτείας.
Και το τρίτο, στο οποίο επίσης αναφέρθηκε ο κύριος Γεωργιάδης προηγουμένως, είναι το πολύ μικρό μέγεθος των επιχειρήσεων. Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα μπορείς να κάνεις είτε επιχειρησιακά επαγγελματικά ταμεία είτε κλαδικά επαγγελματικά ταμεία. Αν τυχόν συμμετέχω σε έναν κλάδο ο οποίος δεν έχει επαγγελματικό ταμείο και είμαι μία μικρή επιχείρηση, εκ των πραγμάτων ακόμα και να θέλω να το κάνω αυτό το πράγμα δεν μπορώ και πρέπει να στραφώ σε άλλες λύσεις.
Οι προτεινόμενες αλλαγές μπορούν να χωριστούν σε έξι ενότητες, σε μία ακριβώς επειδή έχει γίνει μεγάλη συζήτηση θα είμαι περισσότερο αναλυτικός.
Το πρώτο είναι το ότι ένα πράγμα το οποίο είδαμε είναι το ότι ήτανε πολύ γραφειοκρατική η σύσταση των ταμείων, δηλαδή το καθένα στέλνει το καταστατικό του, πρέπει να ελεγχθεί και από τους τρεις φορείς οι οποίοι αυτή τη στιγμή έχουνε την εποπτεία των ταμείων επαγγελματικής ασφάλισης, δηλαδή το Υπουργείο Εργασίας, η Εθνική Αναλογιστική Αρχή και η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.

Αυτό που σκοπεύουμε να κάνουμε είναι ότι θα δημιουργήσουμε έναν πρότυπο κανονισμό και πρότυπα συνοδευτικά έγγραφα τα οποία χρειάζονται. Δηλαδή αν κάποιος θέλει να κάνει ένα επαγγελματικό ταμείο και απλώς συμπληρώσει βασικά απαιτούμενα στοιχεία και δεχθεί όλα τα υπόλοιπα, αυτό θα έχει σχεδόν αυτόματη έγκριση. Αν θελήσει να βάλει επιπλέον όρους, δικαίωμά του, αλλά εκεί θα περάσει πλέον από την κανονική εξέταση που είπα προηγουμένως.
Το δεύτερο και πολύ σημαντικό είναι το ότι επιτρέπουμε σε εργοδότες από διαφορετικούς κλάδους της οικονομίας σε περίπτωση που το θελήσουν να συνεργασθούν και να φτιάξουν επαγγελματικό ταμείο. Για μια χώρα όπου η συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεών της είναι μικρές ή πολύ μικρές, νομίζουμε ότι αυτό είναι ίσως ο κυριότερος παράγοντας, ο οποίος ήτανε ο παρεμποδιστικός προηγουμένως, ο οποίος πραγματικά θα μπορέσει να δώσει ώθηση στον συγκεκριμένο τομέα.
Το τρίτο είναι το ότι από το 2002 που έγινε η νομοθεσία για την επαγγελματική ασφάλιση μέχρι σήμερα, έχουμε προχωρήσει πάρα πολύ σε κάτι που προστατεύει πολύ τους ασφαλισμένους, στους κανόνες χρηστής διακυβέρνησης.
Και είναι  πολλά τέτοια στοιχεία τα οποία προτείνουμε.  Δηλαδή ποια είναι η καταλληλότητα των προσόντων των μελών των διοικητικών συμβουλίων ή των μελών τα οποία θα ασκούν διαχείριση μέσα στο ταμείο.
Έχουμε βάλει διάφορους κανόνες οι οποίοι έχουν να κάνουν με τις υποχρεώσεις ενημέρωσης των ασφαλισμένων από το ταμείο και ούτω καθεξής.
Το τέταρτο έχει να κάνει με την εποπτεία. Η εποπτεία όπως είπα και προηγουμένως ήταν μια ιδιαίτερα γραφειοκρατική διαδικασία και η οποία ίσως να παρουσίαζε και κάποια κενά. Όχι από την πρώτη του επομένου έτους γιατί θέλει να προετοιμαστεί και αυτή αλλά από την 1η του ’25 η εποπτεία της επαγγελματικής ασφάλισης μεταφέρεται στην Τράπεζα της Ελλάδος.
Είναι γνωστό σε όλους σας ότι αυτή έχει την εμπειρία, έχει τους πόρους έχει και την αξιοπιστία και εκτιμούμε ότι αυτό θα είναι κάτι το οποίο πραγματικά μπορεί να ενισχύσει την εμπιστοσύνη των ασφαλισμένων προς τον θεσμό της επαγγελματικής ασφάλισης.
Τώρα, το επόμενο κομμάτι είναι αυτό για το οποίο έχει γίνει κατά τη γνώμη μου δυστυχώς, όλη η συζήτηση. Είναι αυτό της φορολόγησης. Μέχρι σήμερα αυτό που ισχύει για τα ταμεία αυτά είναι ότι έχουμε εισφορές χωρίς κανένα όριο και έχουμε μια βασική  παραβίαση της αρχής τόσο της φορολογίας εισοδήματος στα οικονομικά όσο και του φορολογικού δικαίου από την πλευρά της νομικής επιστήμης το οποίο λέει ας πούμε για παράδειγμα ότι τα εισοδήματα τα οποία έχουμε πρέπει να φορολογηθούν μια φορά.
Τι σημαίνει αυτό; Θα πρέπει να φορολογηθούν είτε οι εισφορές που πηγαίνουν προς αυτά τα ταμεία είτε οι αποδόσεις τους.
Στην Ελλάδα  είχαμε αυτή τη στιγμή με τα επαγγελματικά ταμεία κάτι το οποίο ήταν διπλά ανορθολογικό. Είχαμε αφενός μεν και χωρίς όριο όπως είπα προηγουμένως τις εισφορές αφορολόγητες και ήταν και οι αποδόσεις αφορολόγητες, στην περίπτωση των εφάπαξ.
Και το δεύτερο, στον περισσότερο κόσμο αυτό το οποίο θέλουμε με τα ταμεία αυτά είναι να ενισχύσουμε το εισόδημα των ασφαλισμένων στη διάρκεια του συνταξιοδοτικού τους βίου.  Αυτός είναι και ο λόγος που κυρίως αυτά τα ταμεία τα θέλουμε να δίνουν συντάξεις.
Στην Ελλάδα έτσι και δώσει ένα επαγγελματικό ταμείο σύνταξη αυτή φορολογείται στον οριακό φορολογικό συντελεστή του συνταξιούχου.
Οπότε όλα αυτά τα πράγματα θέλαμε να τα αλλάξουμε. Άλλωστε επειδή το επικαλούνται ορισμένοι, αν δείτε και τη μελέτη του ΙΟΒΕ που έχει γίνει για τα επαγγελματικά ταμεία και τη μελέτη της EIOPA που έγινε για το Υπουργείο, στον άξονα να φορολογούνται είτε εισφορές είτε παροχές η Ελλάδα ήταν η μόνη  που ήταν μηδενική και στα δύο.
Και κάτι ακόμα πριν προχωρήσω παρακάτω.  Ένα πράγμα να καταλάβουμε επειδή φαίνεται να μην γίνεται εύκολα αντιληπτό.  Όταν κάνω μηδενική  παροχή σε κάποιον και έχω κάποιες ανάγκες για την παροχή δημοσίων αγαθών αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να αυξήσω την φορολογία ή τις εισφορές σε κάποιον άλλο.
Με άλλα λόγια, αυτό το είτε μηδενική φορολόγηση, είτε φορολόγηση κάτω από τον οριακό φορολογικό συντελεστή που θα πλήρωνα σημαίνει μεταβίβαση από τον φορολογούμενο προς τον ασφαλισμένο του συγκεκριμένου ταμείου. Αυτό κρατήστε το γιατί θα επανέλθω σε αυτό σε λίγο.
Τώρα αυτό το πράγμα το οποίο έχουμε κάνει, έχουμε κάνει μια κλίμακα ακριβώς έτσι όπως είπε ο υπουργός προηγουμένως. Δηλαδή, δίνουμε κίνητρα για να μείνεις αρκετά χρόνια σε φορείς του δεύτερου πυλώνα.
Και το δεύτερο, δίνω χαμηλότερους συντελεστές σε περίπτωση που θελήσει  να δώσει σύνταξη, δεν είναι υποχρεωτικό. Μπορεί το ταμείο να πει ότι εγώ θέλω να δίνω μόνο εφάπαξ, ανάλογα με τον κανονισμό του.
Αλλά θα υπάρχει πίεση από τους ίδιους τους ασφαλισμένους ότι, για κοιτάξτε εδώ πέρα. Υπάρχει κάτι άλλο το οποίο μου δίνει καλύτερους όρους σε περίπτωση πάρουμε σύνταξη. Οπότε έχουμε χαμηλότερο στα περισσότερα χρόνια, χαμηλότερο, αν δίνουμε σύνταξη, παρά να δώσουμε εφάπαξ.
Όπως αντιλαμβάνεστε, αν δεν εναρμονισθεί η φορολογία στα δύο τμήματα του δεύτερου πυλώνα θα έχουμε το ίδιο φαινόμενο στο οποίο αναφέρθηκα προηγουμένως, κατ’ αντίστροφη φορά.
Δηλαδή, έχουν πλεονεκτήματα εντός του δεύτερου πυλώνα τα ομαδικά ασφαλιστήρια συμβόλαια σε σχέση με τα επαγγελματικά ταμεία θα δούμε την αντίστροφη κίνηση.
Αυτός είναι και ο λόγος που έχουμε προβλέψει ότι οι κανόνες τους οποίους θα έχουμε ως προς αυτά τα ζητήματα, όχι προς άλλα, οργανωτικά και ούτω καθ’ εξής, θα ενιαιοποιηθούν τόσο στα ταμεία επαγγελματικής ασφάλισης όσο και στα ομαδικά ασφαλιστήρια συμβόλαια.
Τέλος μια άλλη σημαντική αλλαγή που φέρνει αυτό το νομοσχέδιο είναι ότι ζητάμε σε βάθος χρόνου, πενταετίας για την ακρίβεια, τα ταμεία αλληλοβοηθείας που υπάρχουν αυτή την στιγμή - που και αυτά κάνουν την ίδια ακριβώς δουλειά, δηλαδή, μαζεύουν εισφορές για να δώσουν κάποια στιγμή, τα περισσότερα εφάπαξ - να μετατραπούν σε ταμεία επαγγελματικής ασφάλισης.
Λοιπόν, αν πάτε στο κινητό σας, που βλέπω ότι το κοιτάζετε διάφοροι, και πάτε στην διαφάνεια 9, είναι εκεί που λέει τους κανόνες τους συγκεκριμένους, οι οποίοι θα επικρατήσουνε από δω και πέρα. Δηλαδή, αν έχεις έως 5 χρόνια ασφάλιση, και όταν λέω ασφάλιση εννοώ είτε σε ταμείο ομαδικού ασφαλιστηρίου είτε σε ταμείο επαγγελματικής ασφάλισης. Αν έχω μόνο 5 χρόνια πάει να πει ότι περιστασιακά βρέθηκα εκεί πέρα. Δεν πρόκειται να είναι αυτή η μακροχρόνια αποταμίευση συνταξιοδοτικού.
Ταυτόχρονα , υπάρχει μία ειδική διάταξη που είναι γι΄ αυτά τα άτομα τα οποία μπαίνουν σε μεγάλη ηλικία. Δεν θέλουμε να αποθαρρύνουμε κανέναν, να είναι ξεκάθαρο. Αλλά άπαξ και μπήκες από τα 55 και πάνω, για να απολαύσεις όλα αυτά τα πράγματα που είπαμε πρέπει να έχεις τουλάχιστον 5 χρόνια ασφάλισης. Κανένας δεν παίρνει σύνταξη ούτως ή άλλως από τα 55 μέχρι τα 62 του.
Αν τα έτη είναι λιγότερα, τότε ο φορολογικός συντελεστής που είπα προηγουμένως προσαυξάνεται κατά 5%. Δηλαδή τι θέλω να πω με αυτό εδώ το πράγμα; Αν είναι εμένα ο φορολογικός μου συντελεστής είναι 40% αυτή τη στιγμή και πάω να τα βάλω για ένα χρόνο για να τα πάρω την επόμενη χρονιά αφορολόγητα δεν μπορώ να το κάνω, ίδιο ακριβώς ποσοστό θα πληρώσω και εκεί.
Και το τελευταίο κομμάτι το οποίο έχουμε και πάλι επειδή επαναλαμβάνω ότι όλα αυτά τα ζητήματα έχουνε και κάποιο αντίκτυπο σε άλλο κομμάτι των φορολογικών μας εσόδων, βάζουμε και κάποια όρια ως προς το ποια μπορεί να είναι η εισφορά του ασφαλισμένου σε επαγγελματικό ταμείο και αντίστοιχα σε ομαδικό συμβόλαιο.
Αυτό το οποίο θέτουμε ως όριο για αφορολόγητες εισφορές είναι το χαμηλότερο από δύο νούμερα: πρώτον 20% του ετήσιου μισθού του ασφαλισμένου - 20% θέλω να σας θυμίσω ότι είναι το ποσοστό το οποίο βάζει για κύρια σύνταξη ο ασφαλισμένος και ο εργοδότης του. Για επικουρική βάζει 6%, αυτός και ο εργοδότης του και εδώ μιλάμε τώρα για συμπληρωματική ασφάλιση και παρόλα αυτά το αφήνουμε να είναι μέχρι 20%. Δεύτερον 15 χιλιάδες ευρώ ετησίως, προσαρμοζόμενο με τον ετήσιο πληθωρισμό.  Απλά να αναφέρω ότι 15 χιλιάδες ευρώ πληρώνει για κύρια και επικουρική ασφάλιση ένα άτομο το οποίο αυτή τη στιγμή έχει μηνιαίο εισόδημα στον ιδιωτικό τομέα 4 χιλιάδες ευρώ, στον δημόσιο 5 χιλιάδες ευρώ. Δηλαδή δεν είναι κάτι το οποίο δεν είναι γενναιόδωρο, όπως άκουσα από ορισμένες φωνές.
Κλείνοντας, είναι ένα νομοσχέδιο το οποίο θα έχει πάρα πολλά πράγματα, πράγματι είχαν συσσωρευτεί διάφορα ζητήματα από ΔΥΠΑ, από ΕΦΚΑ, από ΤΕΚΑ, από ΝΑΤ, από ΜΤΠΥ και λοιπά, έχει διάφορες τέτοιες διατάξεις, οι οποίες όμως δεν είναι τόσο μεγάλης σημασίας όσο είναι αυτά τα οποία αναφέραμε τώρα».

Ακολουθούν οι ερωτήσεις:

Σχετικά με την επίσπευση των επικουρικών συντάξεων, αφορά μόνο ή κυρίως τους δημοσίους υπαλλήλους; Για τους υπόλοιπους δεν ισχύει ή αυτοί μόνο θα έχουν το όφελος;

«Η συγκεκριμένη διάταξη αφορά στη δυνατότητα να εκδοθούν επικουρικές συντάξεις στους δημοσίους υπαλλήλους με 15 χρόνια ασφάλισης. Για τους υπόλοιπους ήδη ισχύουν τα 15 χρόνια. Δηλαδή για το ΙΚΑ είναι 15 χρόνια.  Για το δημόσιο ήταν 25 χρόνια και δεν μπορούσε η υπηρεσία να εκδώσει και φαινόταν ως εκκρεμή σύνταξη αν κάποιος είχε κάτω από 25 χρόνια. Άρα, εδώ εξομοιώνουμε το δημόσιο με το ΙΚΑ.  Αυτό το απολαμβάνουν ήδη οι υπόλοιποι και δεν το απολαμβάνουν οι δημόσιοι υπάλληλοι. Ωστόσο να διευκρινίσουμε ότι αφορά ένα μικρό κομμάτι του ιδιωτικού τομέα, οι οποίες είναι ΔΕΚΟ που έχουν ιδιωτικοποιηθεί».

Έχετε υπολογίσει πόσες περίπου συντάξεις θα ξεμπλοκαριστούν λόγω της αύξησης του πλαφόν από τις 20 στις 30.000;

«Με αυτά τα καινούργια όρια που βάζουμε πρέπει να είναι περίπου 12.000 οι δικαιούχοι. Πάντα υπό προϋποθέσεις. Για να την πάρει κάποιος, θα πρέπει να δεχθεί την άρση του τραπεζικού απορρήτου».

Σχετικά με τα επαγγελματικά ταμεία, για να γίνει πρόωρη εξόφληση του προγράμματος, θα πρέπει να είναι κάποιος 15 χρόνια μέσα στο ταμείο. Πόσο ανταγωνιστικό όμως θα είναι αυτό το προϊόν σε σχέση με ένα ομαδικό ασφαλιστήριο μιας ιδιωτικής εταιρείας;

«Οι κανόνες θα είναι ενιαίοι και για τα δύο εργαλεία. Δεν θα μπορεί κάποιος μεταξύ των δύο να πηγαίνει από το ένα στο άλλο. Γιατί δεν κάνουν και την ίδια δουλειά. Είναι λίγο διαφορετικές οι δουλειές που κάνουν. Με το πλαίσιο όπως το φτιάχνουμε, πιστεύουμε πραγματικά ότι τα επαγγελματικά ταμεία τα επόμενα χρόνια θα ανθίσουν και θα αγκαλιαστούν από πολύ κόσμο. Εμείς δεν θέλουμε να αφορούν πολύ λίγους, θέλουμε να αφορούν πολλούς. Και ο ένας μας αφορά, αλλά θέλουμε να ανοίξουμε την αγκαλιά των επαγγελματικών ταμείων σε πολλούς».

Έχουμε κάποια εικόνα τι ποσό θα δίνει η ασφάλιση στο επαγγελματικό ταμείο μετά 15 χρόνια;

«Η πραγματική απόδοση μέχρι σήμερα στα χρήματα αυτά είναι περίπου 3% το χρόνο. Για τα  επαγγελματικά ταμεία μιλάω τώρα.  3% το χρόνο θα αυξάνεται το κεφάλαιο που βάζουμε στον κουμπαρά. Δηλαδή ένας αστυνομικός, να φέρω ένα παράδειγμα, ο οποίος μπορεί να βάζει ένα ποσό που στα 25 χρόνια θα φτάσει 25.000 - 30.000 ευρώ, με τις αποδόσεις που έχει πετύχει αυτά τα 30.000 στο τέλος του ασφαλιστικού του βίου φτάνουν κοντά τις 70.000. Δεν είναι λοιπόν μικρό πράγμα να μπεις σε ένα επαγγελματικό ταμείο αν σε ενδιαφέρει να έχεις μια καλή απόδοση κάποιων χρημάτων σου. Μην ξεχνάτε ότι τα επαγγελματικά ταμεία, τι προσφέρουν;  Επαγγελματική διαχείριση των χρημάτων που ο καθένας μας μόνος του δεν μπορεί να κάνει εύκολα.  Και τώρα που τα κάνουμε πολυεργοδοτικά επιτρέπουμε σε μεγάλες ομάδες ανθρώπων να συνασπιστούν για να κάνουν κάτι τέτοιο. Αυτή είναι η βασική διαφορά».

Θέλω να ρωτήσω για τον ανενεργό ΑΜΚΑ που είπατε.  Είπατε συγκεκριμένα ότι αν κάποιους δεν έχει δεσμούς με τη χώρα και έχει φύγει δεν μπορεί να έρχεται στα νοσοκομεία. Επειδή όμως τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας πολλοί νέοι έχουν φύγει και βρίσκονται στο εξωτερικό. Τι ισχύει για αυτούς;

«Η διάταξη που θα ψηφιστεί περιλαμβάνει τον όρο, ενεργό ΑΜΚΑ. Ο οποίος έρχεται από αναθεώρηση του υπάρχοντος καθεστώτος ΑΜΚΑ, το οποίο ήταν ξεχωριστό. Δεν υπήρχε ενεργό και μη ενεργό. Πλέον το στάτους είναι διπλό και υπάρχει ενεργός και μη ενεργός ΑΜΚΑ. Ο ενεργός συνδέεται με νόμιμη κατοικία στην χώρα. Συνεπώς, κάποιος που ταξιδεύει, σπουδάζει, πηγαινοέρχεται, δεν υπάρχει κανένα ζήτημα. Χρειάζεται νόμιμη σύνδεση με τη χώρα. Αυτή η ρύθμιση έχει να κάνει κυρίως με ανθρώπους οι οποίοι έρχονται στην Ελλάδα μόνο για να πάνε στο νοσοκομείο και να πάρουν φάρμακα. Και φεύγουν την επόμενη μέρα και επιστρέφουν στη χώρα τους με τα φάρμακα που πήραν τσάμπα στην Ελλάδα. Αυτό δεν μπορεί να γίνεται γιατί οι Έλληνες φορολογούμενοι πληρώνουν για τα φάρμακα άλλων χωρών».

Στο νομοσχέδιο θα συμπεριλάβετε διατάξεις για τη μη αναστολή της σύνταξης για ανάπηρους που εργάζονται;

«Εμείς αυτό που κάνουμε είναι όπως βάζουμε τη διάταξη για τη μη περικοπή του 30% στους συνταξιούχους, στη διάταξη αυτή εντάσσουμε και τους κατόχους αναπηρικών συντάξεων. Οι κάτοχοι αναπηρικών συντάξεων δεν μπορούσαν να εργαστούν καθόλου, αυτοί μπαίνουν και μπορούν να εργάζονται κανονικά, όπως και όλοι οι άλλοι, με τους κανόνες που ίσχυαν στο ΙΚΑ. Αυτοί που έπαιρναν αναπηρική σύνταξη και τους λέγαμε «θα πάρεις αυτή τη σύνταξη και δεν θα δουλεύεις», τώρα πλέον θα παίρνουν και τη σύνταξη και θα δουλεύουν με τις κρατήσεις που θα έχουν όλοι οι άλλοι. Για ποιο λόγο έχουμε πάρει αυτή την απόφαση; Είναι πολύ απλός ο λόγος. Ακούγεται λίγο παράλογο, δίνεις σε κάποιον αναπηρική σύνταξη, τον κρίνεις ανάξιο προς εργασία αλλά ταυτόχρονα του δίνεις και την άδεια να εργάζεται. Άρα, το ένα κανονικά αντιστρατεύεται το άλλο. Όμως στην πραγματικότητα η αναπηρική σύνταξη στην Ελλάδα έχει περισσότερο τη θέση του επιδόματος.  Εμείς τι λέμε τώρα;  Λέμε ένας δικαιούχος αναπηρικής σύνταξης ζει με την αναπηρική σύνταξη;  Αντικειμενικά, όχι. Γιατί ακόμα και αν παίρνει μια σύνταξη 800 ευρώ εγώ σου λέω, δεν είναι ένα ποσό που μπορεί να δώσει σε κάποιον άνθρωπο σήμερα μια αξιοπρεπή διαβίωση, ιδιαίτερα αν σκεφτείς ότι ο ανάπηρος  έχει και αυξημένες ανάγκες λόγω της αναπηρίας του.  Άρα, λέμε το ότι είσαι ανάπηρος σημαίνει ότι δεν μπορείς να εργαστείς;  Εμείς λέμε όχι. Νομίζω είναι μια πολύ σημαντική μεταρρύθμιση».

Τι έχετε να σχολιάσετε σχετικά με την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τα αναδρομικά των δικαστικών;

«Εγώ θέλω να είμαι ειλικρινής, θεωρώ λανθασμένη αυτή την απόφαση, αλλά αυτή είναι η απόφαση. Η νομοθετική αυτή πρωτοβουλία που θα λάβουμε τα δύο συναρμόδια Υπουργεία, Οικονομικών και Εργασίας, θα προσπαθήσουμε να συνταιριάξει τρεις αρχές: Αρχή πρώτη, ο αυτονόητος σεβασμός μίας συντεταγμένης πολιτείας σε μία δικαστική απόφαση, αλλιώς δεν έχουμε κράτος. Δεύτερη αρχή, να μην θέτει σε κίνδυνο τη δημοσιονομική ισορροπία της χώρας, κυρίως εγείροντας αντανακλαστικά αιτήματα από άλλους κλάδους. Και η τρίτη αρχή να μη δημιουργεί αίσθημα κοινωνικής αδικίας σε όλους τους υπόλοιπους συνταξιούχους. Μεταξύ τους οι τρεις αρχές δε συνταιριάζονται εύκολα, γιατί σε κάποιο μεγάλο βαθμό έχουν αντινομίες στην προκειμένη περίπτωση, αλλά δουλεύουμε οι δύο Υπουργοί αρκετά σε αυτό, έχουμε κάποιες καλές ιδέες και πιστεύουμε ότι σύντομα θα μπορούμε να είμαστε σε θέση να παρουσιάσουμε τη νομοθετική μας πρωτοβουλία μέχρι τέλος Νοεμβρίου, εάν προλάβουμε γιατί αυτό έχει μία διαδικασία».

Ίσως σας Ενδιαφέρει Επίσης