Kαθορισμός ετήσιων στόχων ελέγχων που θα πραγματοποιήσει η Ανεξάρτητη Αρχή «Επιθεώρηση Εργασίας»

Στο ΦΕΚ ο καθορισμός ετήσιων στόχων ελέγχων που θα πραγματοποιήσει η Ανεξάρτητη Αρχή «Επιθεώρηση Εργασίας» κατά το έτος 2025

Απόφαση Αρ.15109 ΦΕΚ Β΄2934/12-6-2025
Καθορισμός ετήσιων στόχων ελέγχων που θα πραγματοποιήσει η Ανεξάρτητη Αρχή «Επιθεώρηση Εργασίας» κατά το έτος 2025

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ - ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ

Έχοντας υπόψη:...

.....αποφασίζουμε:

1. Ο συνολικός αριθμός των ελέγχων που θα διενεργηθούν από τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Επιθεώρησης Εργασιακών Σχέσεων, τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Επιθεώρησης Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία καθώς και την Υπηρεσία Ειδικών Επιθεωρητών Εργασίας της Γενικής Διεύθυνσης Εποπτείας και Ελέγχων της Επιθεώρησης Εργασίας, κατά το έτος 2025, καθορίζεται σε εξήντα εννέα χιλιάδες (69.000).

2. Ο ανωτέρω στόχος αποτελεί τον ελάχιστο συνολικό αριθμό προγραμματισμένων ελέγχων που θα διενεργηθούν από τους Επιθεωρητές Εργασίας, δύναται δε να αναθεωρείται εντός του έτους με όμοια απόφασή μας.

Για τον καθορισμό του αριθμού των ελέγχων που θα διενεργήσουν οι Επιθεωρητές Εργασίας σε ετήσια βάση ανά Περιφερειακή Διεύθυνση της Επιθεώρησης ως κάτωθι, λαμβάνονται υπόψη ιδίως: 
α) Ο αριθμός των υπηρετούντων Επιθεωρητών Εργασίας καθώς και ο αριθμός των υπαλλήλων του Υπουργείου που υποστηρίζουν τις υπηρεσίες της Επιθεώρησης Εργασίας κατά τη διενέργεια των ελέγχων και την εν γένει εκπλήρωση της αποστολής της, σύμφωνα με το άρθρο 125 του ν. 4808/2021 (Α' 101), 
β) το χρονικό διάστημα κατά τη διάρκεια του οποίου γίνεται ο έλεγχος (έναρξη και λήξη του ελέγχου), 
γ) η απαραίτητη διοικητική εργασία που συνοδεύει κάθε έλεγχο, 
δ) οι λοιπές δραστηριότητες των Επιθεωρητών Εργασίας, όπως η διενέργεια εργατικών διαφορών, η έρευνα εργατικών ατυχημάτων και η συμμετοχή τους σε συλλογικά όργανα της Διοίκησης.

3. Ο αριθμός των προγραμματισμένων ελέγχων ανά κλάδο Επιθεωρητών Εργασίας και Περιφερειακή Διεύθυνση Επιθεώρησης Εργασίας κατανέμεται ως ακολούθως:

 

Οι ανωτέρω έλεγχοι αφορούν την πρόληψη και την αντιμετώπιση της παραβατικότητας στον τομέα των εργασιακών σχέσεων, περιλαμβανομένης της καταπολέμησης της αδήλωτης εργασίας, σε όλους τους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας με κύρια προτεραιότητα:

α) Σε επιχειρήσεις και κλάδους με υψηλό δείκτη κινδύνου παραβατικότητας,

β) σε επιχειρήσεις που δεν έχουν ελεγχθεί την τελευταία τριετία ή που ελέγχθηκαν (μέσω προγράμματος ανάλυσης κινδύνου - risk analysis) και βρέθηκαν παραβατικές, με σκοπό τον έλεγχο συμμόρφωσης ή τυχόν υποτροπής τους,

γ) στην αύξηση των ελέγχων σε επιχειρήσεις που λειτουργούν περιοδικά λόγω της φύσης τους και συγκεκριμένα:

γα) Καταλύματα (στόχος η αύξηση των ελέγχων κατά 8% σε σχέση με τον προγραμματισμό του 2024),

γβ) εστίαση (στόχος η αύξηση των ελέγχων κατά 3% σε σχέση με τον προγραμματισμό του 2024),

δ) σε κλάδους στους οποίους απασχολούνται αποσπασμένοι εργαζόμενοι ή εργαζόμενοι πολίτες τρίτων χωρών για την προστασία τους από πιθανές συνθήκες εργασιακής εκμετάλλευσης,

ε) σε επιχειρήσεις στις οποίες εφαρμόζεται ή θα εφαρμοστεί το σύστημα ψηφιακής κάρτας εργασίας:

εα) Στη Βιομηχανία Τροφίμων (στόχος η αύξηση των ελέγχων κατά 10% σε σχέση με τον προγραμματισμό του 2024),

εβ) λιανικό Εμπόριο (στόχος η αύξηση των ελέγχων κατά 10% σε σχέση με τον προγραμματισμό του 2024 με έμφαση σε επιχειρήσεις που λειτουργούν περιοδικά λόγω της φύσης τους),

στ) σε επιχειρήσεις σε κλάδους υπηρεσιών διανομής και μεταφοράς (όπου απασχολούνται εργαζόμενοι διανομείς δίκυκλων μοτοσυκλετών) με έμφαση στον κλάδο Ταχυδρομικών και ταχυμεταφορικών δραστηριοτήτων με στόχο την αύξηση των ελέγχων κατά 25% σε σχέση με τον προγραμματισμό του 2024,

ζ) στο χονδρικό εμπόριο, εκτός από το εμπόριο μηχανοκίνητων οχημάτων και μοτοσυκλετών (στόχος η αύξηση των ελέγχων στο κατά 10% σε σχέση με τον προγραμματισμό του 2024),

η) σε γεωγραφικές περιοχές και κλάδους οικονομικής δραστηριότητας όπου παρατηρούνται υψηλά επίπεδα απασχόλησης ανηλίκων.

Οι ανωτέρω έλεγχοι αφορούν την πρόληψη και την αντιμετώπιση της παραβατικότητας στον τομέα της ασφάλειας και υγείας στην εργασία σε όλους τους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας με κύρια προτεραιότητα ως κάτωθι: 
α) Επιχειρήσεις που ανήκουν στην κατηγορία επικινδυνότητας Α και Β του ν. 3850/2010 (Α' 84) και ειδικότερα: 
αα) Κατασκευές - Τεχνικά Έργα (στόχος το 20% του συνολικού αριθμού ελέγχων), 
αβ) μεταποίηση (στόχος η αύξηση ελέγχων κατά 10% στους κλάδους της μεταποίησης σε σχέση με το 2024), 
β) επιχειρήσεις που δεν έχουν ελεγχθεί την τελευταία τριετία, 
γ) έλεγχοι σε επιχειρήσεις για την τήρηση του θεσμικού πλαισίου για την ασφάλεια και υγεία στην εργασία αναφορικά με τα δικαιώματα των εργαζομένων με αναπηρία (ενδεικτικά, εύλογες προσαρμογές), 
δ) έλεγχοι σε επιχειρήσεις για την εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου για τη θερμική καταπόνηση.

4. Η κατανομή των ελέγχων ανά διψήφιο κωδικό κλάδου οικονομικής δραστηριότητας κατά ΣΤΑΚΟΔ-2008 γίνεται με το ετήσιο επιχειρησιακό σχέδιο της Επιθεώρησης Εργασίας έτους 2025.

5. Ο σχεδιασμός των ελέγχων, στη βάση της αξιολόγησης κινδύνου (risk analysis), αποσκοπεί στην αποτελεσματική εποπτεία των επιχειρήσεων/οικονομικών δραστηριοτήτων, ως προς τη συνεπή εφαρμογή της εργατικής νομοθεσίας και της νομοθεσίας για την υγεία και ασφάλεια στην εργασία, την καταπολέμηση κάθε παραβατικότητας, την προστασία των εργαζομένων, τη δραστική μείωση των εργατικών ατυχημάτων και την εν γένει εύρυθμη λειτουργία της αγοράς εργασίας.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 10 Ιουνίου 2025

Οι Υπουργοί

Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ

Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης
ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ


Δείτε Επίσης