Δ.Α. 7/2016 (ΤΡΙΜ.) Για τους όρους αμοιβής και εργασίας των ξενοδοχοϋπαλλήλων στο Νομό Ηρακλείου (Τοπική Κλαδική)
(Π.Κ. 8/26.7.2016)
(Πράξη Κατάθεσης Υπ. Εργασίας Κοιν. Ασφάλισης & Κοιν. Αλληλεγγύης: 8/26-7-2016)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α
1. Με την υπ' αριθμ. πρωτ. 95/8Μ/3.2.2016 αίτηση του προς τον Ο.ΜΕ.Δ., το επαγγελματικό σωματείο που εδρεύει στο Ηράκλειο, με την επωνυμία «Σύνδεσμος Ξενοδοχοϋπαλλήλων Νομού Ηρακλείου», ζήτησε την παροχή υπηρεσιών μεσολάβησης, σύμφωνα με τα άρθρα 14 και 15 Ν.1876/1990, για την ρύθμιση των όρων αμοιβής και εργασίας των ξενοδοχοϋπαλλήλων στο νομό Ηρακλείου, με δεδομένο ότι οι απευθείας διαπραγματεύσεις μεταξύ των μερών, δεν είχαν καταλήξει στη σύναψη τοπικής Κλαδικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας.
2. Με το υπ’αριθμ. πρωτ. Μ-Δ: 443/17.5.2016 έγγραφο του Ο.ΜΕ.Δ. γνωστοποιήθηκε στα ως άνω μέρη, ότι η διαδικασία μεσολάβησης ολοκληρώθηκε μετά από την απόρριψη, τόσο από την εργοδοτική πλευρά, όσο και από την εργατική πλευρά της με αριθμό πρωτοκόλλου 407/6.5.2016 Πρότασης Μεσολάβησης της Μεσολαβήτριας Ελένης Πάτρα.
3. Με την υπ’ αριθμ. πρωτ. Μ-Δ 447/06Δ/18.5.2016 αίτησή του προς τον Ο.ΜΕ.Δ., το επαγγελματικό σωματείο που εδρεύει στο Ηράκλειο, με την επωνυμία «Σύνδεσμος Ξενοδοχοϋπαλλήλων Νομού Ηρακλείου», ζήτησε την παροχή υπηρεσιών διαιτησίας, για τη ρύθμιση των όρων αμοιβής και εργασίας των ξενοδοχοϋπαλλήλων στο νομό Ηρακλείου, προκειμένου να υπογραφεί Κλαδική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας.
Με το από 25.5.2016 Πρακτικό Ανάδειξης Τριμελούς Επιτροπής Διαιτησίας, με κλήρωση αναδείχθηκαν ως μέλη της Τριμελούς Επιτροπής Διαιτησίας οι Διαιτητές Δημήτριος Βερβεσός, Μαρίκα (Μίρκα) Καζιτώρη, Θεόδωρος Κουτρούκης, με κληρωθείσα Πρόεδρο της Επιτροπής την Μαρίκα (Μίρκα) Καζιτώρη. Η επιτροπή Διαιτησίας ανέλαβε τα καθήκοντα της, την 01.06.2016.
4. Με το υπ αριθμόν πρωτ. Μ-Δ 545/16.6.2016 έγγραφο του Ο.ΜΕ.Δ., απεστάλη πρόσκληση και στα δύο μέρη, για κοινή συνάντηση αυτών (εργαζομένων και εργοδοτών). Η πρόσκληση όριζε ως κοινή συνάντηση την 22.6.2016 ημέρα Τετάρτη και ώρα 12.30, στα κεντρικά γραφεία του Ο.ΜΕ.Δ. (Πλατεία Βικτωρίας 7, Αθήνα, 4ος όροφος).
5. Κατόπιν της πιο πάνω πρόσκλησης, για την κοινή συνάντηση των μερών, με την από 17.6.2016 ηλεκτρονική αλληλογραφία απευθυνόμενη προς τον ΟΜΕΔ και κοινοποιούμενη προς τα μέλη της Τριμελούς Επιτροπής Διαιτησίας, η «Ένωση Ξενοδοχείων Ηρακλείου» , απάντησε μέσω της γραμματείας της και της εκπροσώπου της Χρυσάνθης Χαλκιαδάκη και επανέλαβε την θέση που είχε διατυπώσει και στο στάδιο της Μεσολάβησης. Υποστήριξε δηλαδή ότι από την 29.9.2015 δεν υπάρχει διοικητικό συμβούλιο και πρόεδρος της Ε.Ξ.Η. και δήλωσε ότι το ΔΣ έχει παραιτηθεί, στις δε εκλογές που προκηρύχτηκαν στην συνέχεια, δεν τέθηκαν νέες υποψηφιότητες, προκειμένου να υπάρξει η νόμιμη εκπροσώπηση.
Η δε Ένωση Επιχειρηματιών Ενοικιαζομένων Διαμερισμάτων και Δωματίων Ν. Ηρακλείου «ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ», με την από 21.6.2016 και με αριθμό πρωτ.2589, επιστολή της προς τον Ο.ΜΕ.Δ. και την Τριμελή Επιτροπή Διαιτησίας, ενημέρωσε ότι δεν θα παραστεί και αυτή στην ορισθείσα κοινή συνάντηση των μερών, λόγω της αποχής των Δικηγόρων.
6. Tην 22.6.2016 στην πραγματοποιηθείσα συνάντηση, στα κεντρικά γραφεία του Ο.ΜΕ.Δ. (Πλατεία Βικτωρίας 7, Αθήνα, 4ος όροφος) παρέστησαν μόνο εκπρόσωποι της εργατικής πλευράς και συγκεκριμένα ο κος Γεώργιος Χότζογλου (γραμματέας της ΠΟΕΕ-ΥΤΕ) και ο κος Νικόλαος Κοκολάκης, γραμματέας του Συνδέσμου Ξενοδοχοϋπαλλήλων Ν. Ηρακλείου, ενώ ουδείς παρέστη από την εργοδοτική πλευρά.
Κατά την συνάντηση αυτή των εκπρόσωπων της εργατικής πλευράς ,με τα μέλη της Τριμελούς Επιτροπής Διαιτησίας, οι ως άνω εξουσιοδοτημένοι εκπρόσωποι της εργατικής πλευράς, υποστήριξαν τις θέσεις και απόψεις τους, όπως αυτές είχαν εκφρασθεί και στο στάδιο της Μεσολάβησης, ενώ παράλληλα επιφυλάχθηκαν να προσκομίσουν έγγραφο υπόμνημα και πρόσθετα οικονομικά στοιχεία, προς ενίσχυση των θέσεων τους και απόψεων τους.
7. Με τα υπ' αριθμ. Πρωτόκολλου Μ-Δ 606/29.6.2016 και Μ-Δ 622/7.7.2016 υπομνήματα της η εργατική πλευρά, εξέθεσε τις απόψεις της και τα επιχειρήματα της και προσκόμισε σχετικά έγγραφα καθώς και πρόσθετα οικονομικά στοιχεία (πχ ισολογισμούς ξενοδοχειακών επιχειρήσεων για την εταιρική χρήση 2014 κλπ).
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β
Κατόπιν των ανωτέρω και λόγω της αδυναμίας των μερών να καταλήξουν σε συμφωνία, η Τριμελής Επιτροπή Διαιτησίας, σε συνέχεια συνεδριάσεων της, για την διαμόρφωση της κρίσης της, εκδίδει την ακόλουθη διαιτητική απόφαση, λαμβάνοντας υπόψη της τα όσα πιο πάνω αναφέρθηκαν, αλλά και τα ακόλουθα:
1. Τον πλήρη φάκελο της υπό εξέτασης συλλογικής διαφοράς ,συμπεριλαμβανομένων όλων των εγγράφων του σχετικού φακέλου μεσολάβησης, καθώς και τα πρακτικά της Μεσολάβησης και Διαιτησίας.
2. Το περιεχόμενο της με αρ.πρωτ. 407/6.5.2016 Πρότασης Μεσολάβησης της Μεσολαβήτριας Ελένης Πάτρα καθώς και την αιτιολογία αυτής.
3. Το υπ' αριθμ. Πρωτόκολλου Μ-Δ 606/29.6.2016 αρχικό υπόμνημα, καθώς και το υπ αριθμόν πρωτοκόλλου Μ-Δ 622/7.7.2016 συμπληρωματικό υπόμνημα της εργατικής πλευράς, με όλα τα όλα τα προσκομιζόμενα έγγραφα (ενδεικτικά: οικονομικά στοιχεία και ισολογισμούς 5 ξενοδοχειακών επιχειρήσεων για το εταιρικό έτος 2014, ετήσιες εκθέσεις του ΔΣ της Ανώνυμης Εταιρίας με την επωνυμία «ΓΚΟΛΦ ΡΕΖΙΣΤΕΝΣΙΣ ΑΕ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΗ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ» , στοιχεία μηνιαίου αριθμού αφίξεων στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης» για έτη 2015 και έως τον μήνα Μάιο του έτους 2016 από την ιστοσελίδα του ΣΕΤΕ:http://sete.gr/el/statistika-vivliothiki/statistika/, στοιχεία από τον ΕΟΤ σχετικά με τον αριθμό λειτουργούντων πολυτελών ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων στο Ν.Ηρακλείου σε σχέση με τους λοιπούς νομούς της Ελλάδας, έγγραφες ανακοινώσεις της ΕΞΗ δημοσιευμένες στον τύπο και λοιπά έγγραφα).
4. Το προσκομισθέν σχετικό έγγραφο, από την εργατική πλευρά, με αρίθμηση σχετικού 1α, ήτοι το με αριθμό πρωτοκόλλου 404/27.6.2016 πιστοποιητικό του Πρωτοδικείου Ηρακλείου ,από το οποίο προκύπτει ότι το σωματείο με την επωνυμία «ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ Ν.ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ» έχει συσταθεί αρχικά και καταχωρηθεί στο Πρωτοδικείο Ηρακλείου με αριθμό μητρώου 232 στις 18.12.1968 ,έχει τροποποιηθεί - με την υπ αριθμ. 15/1974 απόφαση του Πρωτοδικείου Ηρακλείου με καταχώριση στις 23.4.1974, - με την υπ αριθμόν 20/1986 απόφαση του Πρωτοδικείου Ηρακλείου με καταχώριση στις 4.12.1986 – με τις υπ αριθμόν 121/1988 και 225/2011 αποφάσεις του Πρωτοδικείου Ηρακλείου με καταχωρίσεις στις 21.9.1988 και 12.5.2011 αντίστοιχα.
Πέραν αυτών των καταχωρίσεων καμία άλλη πράξη τροποποίησης ή διαλύσεως του σωματείου έχει καταχωρηθεί, σύμφωνα με το πιο πάνω πιστοποιητικό του Πρωτοδικείου Ηρακλείου.
Το γεγονός αυτό επισημαίνεται ιδιαίτερα και λαμβάνεται υπόψη της Τριμελούς Επιτροπής Διαιτησίας, καθώς δεν υπήρξε, σε κανένα στάδιο των διαπραγματεύσεων καθώς και Μεσολάβησης - Διαιτησίας, ανταπόκριση από το συγκεκριμένο εργοδοτικό σωματείο ή ένωση καίτοι αυτό τελεί σε πλήρη λειτουργία.
5. Τις προηγούμενες ΣΣΕ Ξενοδοχοϋπαλλήλων Ν. Ηρακλείου. Συγκεκριμένα την ΣΣΕ Ξενοδοχοϋπαλλήλων Ν. Ηρακλείου για το 2014-2015 (Π.Κ. 5/7.4.2014), την ΣΣΕ Ξενοδοχοϋπαλλήλων Ν. Ηρακλείου για το 2012-2013 (Π.Κ. 12/24.7.2012) και την ΣΣΕ Ξενοδοχοϋπαλλήλων Ν. Ηρακλείου για το 2010 (Π.Κ. 22/6.8.2010). Σε αυτές εμφανίζεται ότι, όσον αφορά τα μισθολογικά θέματα, στην ΣΣΕ 2012-2013 υπήρξε μείωση στους βασικούς μισθούς από την ΣΣΕ του 2010-2012 (από τις 1.7.2012) κατά ποσοστό 15% και περεταίρω μείωση στην ΣΣΕ 2014-2015 κατά 4,65%. Επί πλέον, η ΣΣΕ 2014-2015 έδωσε αύξηση 2% από 1.4.2015. Πάνω σ’ αυτούς τους βασικούς μισθούς η εργατική πλευρά ζητά στα αιτήματά της αύξηση 5% για το έτος 2016.
6. Την Κωδικοποίηση Συλλογικών Ρυθμίσεων (ΣΣΕ & ΔΑ) των Εργαζομένων στις Ξενοδοχειακές Επιχειρήσεις του Νομού Ηρακλείου.
7. Την κλαδική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας «Για τους όρους αμοιβής και εργασίας των εργαζομένων στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις όλης της χώρας» (Π.Κ. 1/18.2.2016), η οποία υπεγράφη απευθείας από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργατών Επισιτισμού και Υπαλλήλων Τουριστικών Επαγγελμάτων και από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων (Π.Ο.Ξ.) για δύο έτη, ήτοι για το έτος 2016 και το έτος 2017, η οποία προβλέπει βασικούς μισθούς σταθερούς σε σχέση με την προηγούμενη ΣΣΕ 2014-2015 (Π.Κ. 14/31.12.2013), για την περίοδο από 1.1.2016 έως 31.3.2017 και από 1.4.2017 αύξηση ποσοστού 1%.
8. Την από 29.9.2015 Ε.Γ.Σ.Σ.Ε. (Π.Κ. Υπουργείου Εργασίας 7/29.9.2015), για το έτος 2015 η οποία παρατείνει την ισχύ της από 26.3.2014 Ε.Γ.Σ.Σ.Ε. (Π.Κ. Υπουργείου Εργασίας 3/26.3.2014) για το έτος 2015.
9. Την Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου με αριθμό 6/28.2.2012 καθώς και Ι την απόφαση της ΟλΣτΕ 2307/2014 η οποία ακύρωσε τις διατάξεις του άρθρου 3 παρ.1,2 και 4 της ως άνω ΠΥΣ 'και συγκεκριμένα έκρινε ότι «οι διατάξεις οι οποίες προβλέπουν την κατάργηση της δυνατότητας μονομερούς προσφυγής στη διαιτησία και περιορίζουν το αντικείμενό της και οι οποίες αντιβαίνουν προς το άρθρο 22 παρ. 2 του Συντάγματος, για τους λόγους που εκτέθηκαν στις προηγούμενες σκέψεις και προβάλλονται βασίμως με τις κρινόμενες αιτήσεις, πρέπει να ακυρωθούν. Πρέπει, επίσης, κατ’ αποδοχή των ίδιων λόγων ακυρώσεως, να ακυρωθούν και οι συναφείς με τις παραπάνω διατάξεις των παρ. 1 και 2 – μεταβατικές διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 3 της ΠΥΣ 6/2012...».
10. Τις θέσεις και απόψεις και τα επιχειρήματα της εργατικής πλευράς όπως αναπτύχθηκαν στα αρχικά θέματα προς διαπραγμάτευση και όπως διατυπώθηκαν στην συνέχεια προφορικά και γραπτώς με τα υπομνήματα τους και τα προσκομιζόμενα έγγραφα στοιχεία.
Η εργατική πλευρά
- Τόνισε τις απόψεις, που είχε διατυπώσει στο στάδιο της μεσολάβησης.
- Ειδικότερα επισήμανε την αλλαγή της μέχρι πρότινος αρμονικής σχέσης μεταξύ των μερών και συγκεκριμένα μέχρι την λήξη της τοπικής κλαδικής ΣΣΕ Π.Κ. 5/7.4.2014 οπότε και η εργοδοτική πλευρά δεν μετείχε στην απευθείας διαπραγμάτευση και υπογράμμισε την κακόπιστη άρνηση συμμετοχής στις διαπραγματεύσεις, ενώ είχε υποχρέωση κατά νόμο. Οι λόγοι μη συμμετοχής κατά την εργατική πλευρά της ΕΞΗ ήταν εντελώς προσχηματικοί, θεωρώντας σκόπιμη την μη συμμετοχή των μελών της στις συλλογικές διαδικασίες ,επικαλούμενη βέβαια την διάλυση του Δ.Σ της και την αδυναμία εκπροσώπησης των συμφερόντων της Ε.Ξ.Η. Επισήμανε η εργατική πλευρά , η αδυναμία αυτή δεν ισχύει προς πάσα κατεύθυνση, αλλά μόνο στο πλαίσιο των συλλογικών διαπραγματεύσεων και προσκομίσει προς επίρρωση των ισχυρισμών της το υπ' αριθμ. 404/2016 πιστοποιητικό μεταβολών του Πρωτοδικείου Ηρακλείου, από το οποίο η Ε.Ξ.Η. εξακολουθεί να υφίσταται . Πέραν όμως της ύπαρξης της κατά τους τύπους, τα πρώην μέλη του Δ.Σ. της εκπροσωπούν την Ε.Ξ.Η και εμφανίζονται δημοσίως, όταν βέβαια αυτό ικανοποιεί τα συμφέροντα τους. Ενδεικτικά ανέφεραν στο υπόμνημα τους, ότι στις 23/04/2016 ο κ. Νικόλαος Χαλκιαδάκης, υπό την ιδιότητα του Προέδρου Ξενοδόχων Ν. Ηρακλείου, αναγράφηκε στο πρόγραμμα και συμμετείχε στην ημερίδα που οργάνωσε ο διεθνής οργανισμός ΤΕΖ ΤΟUR στο ξενοδοχείο ΑLDEMAR KNOSSOS ROYAL με θέμα: «Οι Ανατολικές αγορές για τον τουρισμό. Ιστορία - Δράσεις και Προοπτικές για την διετία 2016 – 2017”, ενώ στις 24.05.2016 οι κύριοι Εμμανουήλ Μανούσος και Νικόλαος Χαλκιαδάκης, αντιπρόεδρος και πρόεδρος της Ε.Ξ.Η. αντίστοιχα, προσκλήθηκαν υπό αυτή τους την ιδιότητα στη Συνεδρίαση Επιτροπής Τουρισμού & Επιχειρηματικότητας, στην οποία και συμμετείχαν. Τέλος, στις 24.05.2016 η Ε.Ξ.Η., ως σωματείο, εξέδωσε ανακοίνωση στα πλαίσια της διαμάχης με το Σωματείο των Ξενοδοχοϋπαλλήλων Ν. Ηρακλείου μας, ενώ ζήτησαν την παρέμβαση του Περιφερειάρχη για το συγκεκριμένο θέμα. Δηλαδή η εργατική πλευρά επισημαίνει ότι η εκπροσώπηση της ΕΞΗ γίνεται επιλεκτικά, και εξακολουθεί να υφίσταται ως σωματείο, να εκπροσωπείται σε δημόσιους φορείς και ημερίδες.
- Παράλληλα η εργατική πλευρά ,επανέλαβε την πρόταση της, όπως είχε διατυπωθεί με την από 15.01.2016 πρόσκληση της ,στην οποία είχαν προτείνει την διατήρηση των όρων των προγενέστερων ΣΣΕ ή ΔΑ ή διμερών συμφωνιών, με μόνη τροποποίηση την αύξηση 5% των μισθών και του επιδόματος προϋπηρεσίας σε σύγκριση με την ΣΣΕ του 2015. Τα δε επιχειρήματα επί των οποίων στηρίχθηκε αυτή η πρόταση της εργατικής πλευράς ήταν:
α) Το γεγονός ότι, αμέσως μετά το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης, και στο πλαίσιο των συλλογικών διαπραγματεύσεων, είχε συμφωνήσει με την Ε.Ξ.Η. την μείωση των μισθών και των επιδομάτων, αναγνωρίζοντας τις δύσκολες στιγμές που περνούσε η Ελληνική οικονομία. Καθότι πλέον έχουν περάσει 6 ολόκληρα χρόνια και συνεπώς υπήρχε χρόνος να ορθοποδήσει ο κλάδος, θεωρήθηκε εφικτή η μερική επαναπροσαρμογή των μισθολογικών όρων.
β) Το γεγονός ότι ο ξενοδοχειακός κλάδος, και ιδίως τα ξενοδοχεία που δραστηριοποιούνται στο Νομό Ηρακλείου, απολαμβάνουν μια διαφορετική θέση από τους υπόλοιπους εργοδότες στην Ελλάδα. Αυτό οφείλεται στην ηγετική θέση που έχει η χώρα μας ως παγκόσμιος τουριστικός προορισμός με αποτέλεσμα να έχει διατηρηθεί σε σημαντικό επίπεδο η κερδοφορία των εν λόγω επιχειρήσεων παρά την κρίση. Σύμφωνα με τη Deutsche Welle το 2015 ο αριθμός των τουριστών αυξήθηκε σε περίπου 26 εκατομμύρια, από 22 εκατομμύρια το 2014. Περαιτέρω, σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), ανοδική είναι και η πορεία των εσόδων από τον τουρισμό: Από 14,3 δισεκατομμύρια το 2014 ανήλθαν στα 14,5 το 2015. Οι προσδοκίες για το 2016 αναμένονται ακόμη μεγαλύτερες, ιδίως αν ληφθεί υπόψη η απουσία της πολιτικοοικονομικής αναστάτωσης που κυριάρχησε το προηγούμενο καλοκαίρι.
γ) Το γεγονός ότι στον νομό Ηρακλείου συγκεκριμένα, οι προσδοκίες είναι ακόμη μεγαλύτερες λόγω αφενός της απουσίας εντόνων μεταναστευτικών ροών, που βασανίζουν τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, και αφετέρου λόγω των ιδιαίτερων κλιματολογικών συνθηκών, των ανεπτυγμένων υποδομών και της ύπαρξης αρχαιολογικών σημείων παγκοσμίου βεληνεκούς (Κνωσσός, Φαιστός, Μάλια).
δ) Πιο συγκεκριμένα ακόμη, το ότι η κερδοφορία αυτή δεν είναι μια αφηρημένη εικόνα αλλά αφορά πολλά από τα μέλη της Ε.Ξ.Η.. Σύμφωνα με την Stat Bank για τα έτη 2010 - 2011 τα μεγαλύτερα (από άποψη απασχόλησης ξενοδοχοϋπαλλήλων) μέλη της Ε.Ξ.Η. φέρουν την πρωτοκαθεδρία στη λίστα με τις πιο κερδοφόρες ελληνικές επιχειρήσεις. Σύμφωνα με την ICAP Group στην έκδοση Βusiness Leaders in Greece για τα έτη 2013 - 2014, μέλη της Ε.Ξ.Η. με πολύ μεγάλο αριθμό απασχολουμένων λαμβάνουν υψηλές θέσεις ανάμεσα στις 500 πιο κερδοφόρες ελληνικές επιχειρήσεις (πχ ΜΗΤΣΗΣ ΟΟ. - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ στη θέση 116 και ΑΛΝΤΕΜΑΡ Α.Ξ.Τ.Ε στη θέση 124).
Συμπερασματικά η ανωτέρω πρόταση της εργατικής πλευράς εδραζόταν στην αντικειμενική παρατήρηση ότι η κερδοφορία των περισσότερων και των σημαντικότερων εκ των μελών της εργοδοτικής πλευράς, ΕΧΕΙ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΔΙΑΤΗΡΗΘΕΙ Η ΚΑΙ ΑΥΞΗΘΕΙ ΑΚΟΜΗ, λόγω της πτώσης τουριστικά ανταγωνιστικών χωρών, όπως η Τουρκία, Συρία, και όλη η Μέση Ανατολή από το 2011 και μετά).
11. Επιπλέον των ανωτέρω, λήφθηκαν υπόψη της Τριμελούς Επιτροπής Διαιτησίας και επισημαίνονται και τα εξής:
α) Τα διαθέσιμα στοιχεία που μελετήθηκαν για την έκδοση της Διαιτητικής Απόφασης ήταν εκείνα που συγκέντρωσε η Τριμελής Επιτροπή Διαιτησίας ,από διάφορες πηγές καθώς κι εκείνα που κατατέθηκαν, όπως ανωτέρω αναφέραμε, στην διαδικασία αφενός της Μεσολάβησης και αφετέρου της Διαιτησίας από τα μέρη και συμπεριλαμβάνονται στο Φάκελο Διαιτησίας της υπόθεσης.
Ειδικότερα συγκεντρώθηκαν στοιχεία για την εξέλιξη του Πληθωρισμού της περιόδου από την Ελληνική Στατιστική Αρχή.
Από τη σύγκριση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (Γ∆ΤΚ) του μηνός Φεβρουαρίου 2016, προς τον αντίστοιχο Δείκτη του Φεβρουαρίου 2015 προκύπτει μείωση 0,5%, έναντι μείωσης 2,2%, που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2015 προς το 2014 (ΕΛΣΤΑΤ, Δελτίο Τύπου, 10.3.2016).
Ανάλογα, ο Εναρμονισμένος ∆είκτης Τιμών Καταναλωτή (Εν∆ΤΚ) του μηνός Φεβρουαρίου 2016 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο ∆είκτη του Φεβρουαρίου 2015 παρουσίασε αύξηση 0,1%, έναντι μείωσης 1,9% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2015 προς το 2014 (ΕΛΣΤΑΤ, Δελτίο Τύπου, 10.3.2016).
Εν γένει, τα στοιχεία για την εξέλιξη των τιμών αγαθών και υπηρεσιών (που σε κάποιες περιπτώσεις έχουν μετεξελιχθεί σε αποπληθωρισμό) δεν τεκμηριώνουν αξιοσημείωτη απώλεια αγοραστικής δύναμης για το εργατικό εισόδημα, που θα αιτιολογούσε τιμαριθμικές αναπροσαρμογές των μισθών και ημερομισθίων.
Από την άλλη πλευρά ,η μελέτη των υπομνημάτων που κατατέθηκαν ως αναπτύχθηκε ανωτέρω, συνέδραμε την επικέντρωση σε στοιχεία του κλάδου ξενοδοχείων της περιοχής αναφοράς της ρύθμισης.(ΝΟΜΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ).
Η εμβριθής μελέτη σειράς ισολογισμών και λογαριασμών αποτελεσμάτων χρήσης από επιλεγμένες εταιρείες του κλάδου (αφορούν μόνο σε Α.Ε. και Ε.Π.Ε.), δείχνει κατά μέσο όρο βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων (αύξηση κερδών των μελετώμενων επιχειρήσεων), σε σχέση με την αμέσως προηγούμενη χρήση (μελέτη των διαθέσιμων δημοσιευμένων λογιστικών καταστάσεων -ενδεικτικά- των ανωνύμων εταιριών Μ. Γιαουρτάς, Μαντωνακάκης, Αφοι Λεονταράκη, Αιγαίον, ΜΕΘΙΛ), οι οποίες κατατέθηκαν με υπόμνημα).
β) Η καθολικής αποδοχής, ανοδική πορεία του Τουρισμού στην Ελλάδα, η οποία προκύπτει τόσο από τα στοιχεία της ΥΠΑ για το πρώτο πεντάμηνο (2016), και καταδεικνύει αύξηση της τάξεως του 5% στις διεθνείς αφίξεις, όσο και από τα στοιχεία του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος για το πρώτο εξάμηνο 2016, που αποτυπώνεται επίσης αύξηση κατά 5% των ξένων ταξιδιωτών. Επιβεβαιώνεται το γεγονός, ότι με βάση όλα τα επίσημα στοιχεία από τα αεροδρόμια, τους ξένους tour operators και τα γραφεία ΕΟΤ εξωτερικού, το έτος 2016 έχει ξεκινήσει ανοδικά ,σε σύγκριση με το παρελθόν έτος 2015.
Από δε τα στοιχεία που προκύπτουν από τον ίδιο τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, καταγράφεται αύξηση 7,6% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, με τον απόλυτο αριθμό των αφίξεων στο διάστημα του Ιανουαρίου-Απριλίου να διαμορφώνεται σε 1,64 εκατομμύρια τουρίστες από 1,52 εκατομμύρια τουρίστες πέρυσι.
Ειδικότερα από τα στοιχεία αυτά σημειώνεται αύξηση και για τα αεροδρόμια της Κρήτης, εκ των σημαντικότερων προορισμών για τα συνολικά τουριστικά μεγέθη της χώρας, λόγω του όγκου του τουριστικού ρεύματος που προσελκύει. Συγκεκριμένα το Ηράκλειο, που παραδοσιακά πρωταγωνιστεί στον όγκο των αεροπορικών αφίξεων, στο τετράμηνο κατέγραψε άνοδο 20,2% φτάνοντας τις 130.535 αφίξεις. Το 2015, στο αεροδρόμιο του Ηράκλειο προσγειώθηκαν 2,559 εκατ. τουρίστες. Η Κρήτη μαζί με τη Ρόδο αλλά και άλλα νησιά είναι οι βασικές επιλογές (πηγή ΣΕΤΕ).
12. Το γεγονός ότι η Επιτροπή Διαιτησίας ,καλείται να υποκαταστήσει την ελλείπουσα συμφωνία των μερών επί της συλλογικής διαφοράς και την ανάγκη να ρυθμιστούν οι όροι αμοιβής & εργασίας με διαιτητική απόφαση, αφού εξαντλήθηκε κάθε προσπάθεια επίτευξης συλλογικής σύμβασης εργασίας με συλλογική διαπραγμάτευση μεταξύ των συμβαλλόμενων μερών.
13. Το γεγονός ότι η απόφαση της Τριμελούς Επιτροπής Διαιτησίας εξομοιώνεται με συλλογική σύμβαση εργασίας, με δεδομένο ότι δεν επιτεύχθηκε συμφωνία των μερών επί της συλλογικής διαφοράς, κατά τις διατάξεις του Ν. 1876/1990 και του Ν. 3899/2010, όπως σήμερα ισχύουν και ειδικότερα τις προβλέψεις του άρθρου 16 του Ν. 1876/1990 § 7, όπως αντικαταστάθηκαν με το άρθρο 4 του Ν. 4303/2014.
Με βάση τα ανωτέρω
Η ΤΡΙΜΕΛΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΔΙΑΙΤΗΣΙΑΣ ΚΑΤΕΛΗΞΕ ΟΜΟΦΩΝΑ ΣΤΗΝ ΑΚΟΛΟΥΘΗ ΑΠΟΦΑΣΗ:
Άρθρο 1
Πεδίο Ισχύος
Στις διατάξεις της παρούσας υπάγονται οι εργαζόμενοι με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας σε ξενοδοχεία ύπνου και φαγητού, ξενώνες, οικοτροφεία, επιχειρήσεις επιπλωμένων διαμερισμάτων, θερέτρων, τουριστικούς οικίσκους (μπαγκαλόους), τουριστικά περίπτερα, κέντρα παραθερισμού και ξενοδοχειακά καταλύματα (μοτέλ και κάμπινγκ), τα οποία λειτουργούν στα αστικά Κέντρα, στις θερινές διαμονές και τους αρχαιολογικούς χώρους της περιοχής του Νομού Ηρακλείου. Διευκρινίζεται ότι ο συγκεκριμένος χώρος απασχόλησης του ξενοδοχοϋπαλλήλου δεν επηρεάζει την εφαρμογή της παρούσας, εφόσον ο εργοδότης διατηρεί μία από τις ανωτέρω ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και η απασχόληση των εργαζομένων παρέχεται εντός του Νομού Ηρακλείου.
Άρθρο 2
Κατάταξη σε κατηγορίες
α. Οι μισθωτοί τους οποίους αφορά η παρούσα αποκαλούνται ξενοδοχοϋπάλληλοι και κατατάσσονται σύμφωνα με την ειδικότητά τους και ανεξαρτήτως φύλου στις εξής κατηγορίες:
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Α΄: Υπάλληλος υποδοχής (ρεσεψιονίστ), Θυρωρός Α΄, Nυχτoθυρωρός Α΄, Μαιτρ, Υπομαίτρ ή Kάπταιν, Μπουφετζής, Προϊστάμενος υπνοδωματίων και κοινοχρήστων χώρων, Ελεγκτής ή Ταμπλίστας, Μάγειρας Α΄, Υπεύθυνος τμήματος ζαχαροπλαστικής (αρχιτεχνίτης) και Αποθηκάριος.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Β΄: Προϊστάμενος πλυντηρίου και λινοθήκης, Βοηθός υποδοχής, Θυρωρός Β΄, Σερβιτόρος τραπεζαρίας - σαλονιού ή ορόφων (θαλαμηπόλος), Μπάρμαν ή Μπαρμπέιντ, Ασημοκέρης, Τηλεφωνητής, Μαιν Κουράντ, Μάγειρας Β΄, Τεχνίτης ζαχαροπλάστης, Φύλακας, Κόπτης Κρεάτων και Βοηθός προϊσταμένου/ης ορόφων.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Γ΄: Βοηθός σερβιτόρου, Οροφοκόμος (βαλές), Θυρωρός υπηρεσίας, Βοηθός θυρωρείου ή μπουφέ ή εστιατορίου ή μπαρ ή λινοθήκης, Γκρουμ, Ντόρμαν ή Εξωτερικός θυρωρός, Λινοθηκάριος, Boυτηριέρης, Μάγειρας Γ΄, Βοηθός τεχνίτη ζαχαροπλάστη και Καμαριέρα.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Δ': Πλύντρια, Σιδερώτρια, Καθαρίστρια κοινοχρήστων χώρων, Μοδίστρα, Μανταρίστρια, Λαντζέρης, Λουτρονόμoς, Προϊστάμενος και Βοηθός ιατρών, Ντισκ Τζόκεϋ, Ναυαγοσώστης και Εργάτης (αποθήκης, καθαριότητας ακτών, πισίνας, εργάτης γενικών καθηκόντων).
β) Στην παρούσα υπάγονται και οι εποχιακά απασχολούμενοι οδηγοί των πάσης φύσεως οχημάτων για τη μεταφορά του προσωπικού ή προϊόντων. Οι όροι αμοιβής και εργασίας των μισθωτών αυτών θα καθορίζονται από την εκάστοτε ισχύουσα συλλογική ρύθμιση που καθορίζει τους όρους αμοιβής και εργασίας των οδηγών αυτοκινήτων των πάσης φύσεως οχημάτων όλης της χώρας και από την έναρξη ισχύος της. Για τους εργαζόμενους αυτούς εφαρμογή θα έχουν οι διατάξεις της παρούσας σχετικά με την επαναπρόσληψη και την αποζημίωση είτε λόγω καταγγελίας της συμβάσεως εργασίας είτε λόγω συνταξιοδοτήσεως. Η προ της 1.1.2006 προϋπηρεσία των ήδη υπηρετούντων σε ξενοδοχεία και εποχιακά απασχολούμενων οδηγών δεν προσμετράται για τον υπολογισμό της παραπάνω αποζημιώσεως.
Άρθρο 3
Βασικοί Μηνιαίοι Μισθοί
1. Τα κατώτατα όρια βασικών μισθών όλων των κατηγοριών, διαμορφώνονται από 03.2.2016 έως 30.9.2016 ως εξής:
Α΄ Κατηγορία Β.Μ. 838,39 ΕΥΡΩ
Β΄ Κατηγορία Β.Μ. 820,71 ΕΥΡΩ
Γ΄ Κατηγορία Β.Μ. 804,46 ΕΥΡΩ
Δ' Κατηγορία Β.Μ. 768,76 ΕΥΡΩ
2. Τα κατώτατα όρια βασικών μισθών όλων των κατηγοριών, αυξάνονται από 1.10.2016 έως 03.02.2017 κατά ποσοστό 1% και διαμορφώνονται ως εξής:
Α΄ Κατηγορία Β.Μ. 846,77 ΕΥΡΩ
Β΄ Κατηγορία Β.Μ. 828,91 ΕΥΡΩ
Γ΄ Κατηγορία Β.Μ. 812,50 ΕΥΡΩ
Δ' Κατηγορία Β.Μ. 776,44 ΕΥΡΩ
3. Για τους ηλεκτροτεχνίτες, τους εφοδιασμένους με άδεια ή πτυχίο του Ν. 6422/34 και των Διαταγμάτων που εκδόθηκαν σε εκτέλεση αυτού, καθώς και τους βοηθούς της άνω ειδικότητας που απασχολούνται στις άνω αναφερόμενες επιχειρήσεις, εφαρμογή έχουν – ως προς τη διαμόρφωση των αποδοχών τους – οι όροι αμοιβής και εργασίας της εκάστοτε ισχύουσας ΣΣΕ ή ΔΑ των ηλεκτροτεχνιτών καταστημάτων όλης της χώρας.
4. Για τους υδραυλικούς και τους ηλεκτροτεχνίτες που απασχολούνται στις άνω αναφερόμενες επιχειρήσεις εφαρμογή έχουν – ως προς τη διαμόρφωση των αποδοχών τους- οι όροι αμοιβής και εργασίας της εκάστοτε ισχύουσας ΣΣΕ ή ΔΑ, των ηλεκτροτεχνιτών ξενοδοχείων όλης της χώρας ή των υδραυλικών αντίστοιχα.
Άρθρο 4
Επίδομα προϋπηρεσίας
Το επίδομα προϋπηρεσίας των ξενοδοχειακών ειδικοτήτων του άρθρ. 3 παρ. 1 και 2: διαμορφώνεται σε 5,60 ΕΥΡΩ, για κάθε ένα (1) έτος υπηρεσίας ή προϋπηρεσίας σε άλλη ξενοδοχειακή επιχείρηση.
Ειδικά για εκείνους που προσλαμβάνονται ως σερβιτόροι, βοηθοί σερβιτόροι, μπάρμαν και μπουφετζήδες και των δύο φύλλων και με την προϋπόθεση ότι είναι πτυχιούχοι Σχολής Τουριστικών Επαγγελμάτων τουλάχιστον μέχρι Μετεκπαίδευσης, αναγνωρίζεται και προσμετράται η νόμιμη προϋπηρεσία που πραγματοποίησαν σε οποιαδήποτε επισιτιστική επιχείρηση.
Κατ’ εξαίρεση προκειμένου περί ξενοδοχοϋπαλλήλων που εργάζονται σε ξενοδοχεία εποχιακά, ως χρόνος υπηρεσίας θεωρείται και εκείνος της νεκράς περιόδου και μέχρι τέσσερις (4) μήνες για κάθε χρόνο, υπό την προϋπόθεση ότι ο ξενοδοχοϋπάλληλος μετά τη νεκρή περίοδο αναλαμβάνει εκ νέου εργασία στην ίδια ξενοδοχειακή επιχείρηση. Η προϋπηρεσία προκύπτει και αποδεικνύεται σε κάθε αμφισβήτηση από τα βιβλιάρια κύριας ή άλλης επικουρικής ασφάλισης του εργαζόμενου ή από επίσημα δημόσια έγγραφα.
Άρθρο 5
Λοιπά επιδόματα
α. Επίδομα Οικογενειακών βαρών: Σε όλους τους έγγαμους μισθωτούς της παρούσας των ξενοδοχειακών ειδικοτήτων ανεξαρτήτως φύλου χορηγείται επίδομα οικογενειακών βαρών σε ποσοστό 10% το οποίο υπολογίζεται στο άθροισμα των αποδοχών των άρθρων 3 και 4 (βασικός μισθός συν προϋπηρεσία). Κατά τα λοιπά ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 20 του Ν. 1849/89.
β. Επίδομα τουριστικής εκπαιδεύσεως: Χορηγείται επίδομα τουριστικής εκπαιδεύσεως ποσοστιαίο, το οποίο υπολογίζεται στο άθροισμα των αποδοχών των άρθρων 3 και 4 (βασικός μισθός συν προϋπηρεσία) ως εξής:
Για τους πτυχιούχους Ανωτέρων Τουριστικών Σχολών σε ποσοστό 15%. Για τους πτυχιούχους Μέσων Τουριστικών Σχολών, τους αποφοίτους Σχολών Μετεκπαίδευσης και τους αποφοίτους μεταδευτεροβάθμιας Επαγγελματικής Κατάρτισης ΙΕΚ που εντάσσονται στον ΟΕΕΚ και έχουν συμμετάσχει επιτυχώς στις εξετάσεις πιστοποίησης της Επαγγελματικής κατάρτισης σε ποσοστό 10%. Για τους αποφοίτους της Ταχύρυθμης εκπαίδευσης σε ποσοστό 6%.
γ. Επίδομα εποχιακής απασχόλησης: Ποσοστό 10%, το οποίο υπολογίζεται στο άθροισμα των αποδοχών των παραπάνω άρθρων 3 και 4 (βασικός μισθός συν προϋπηρεσία), στους εργαζόμενους εποχιακά και για κάθε μήνα απασχόλησής τους.
δ. Επίδομα στολής: Χορηγείται σε όλους τους εργαζόμενους που περιλαμβάνονται στη ρύθμιση αυτή, επίδομα σε ποσοστό 10% ή παρέχεται αυτούσια στολή κατά την κρίση της επιχείρησης υπό την προϋπόθεση ότι απαιτείται από την επιχείρηση η υπηρεσία με στολή. Το επίδομα αυτό υπολογίζεται στο άθροισμα των αποδοχών 3 και 4 (βασικός μισθός συν προϋπηρεσία).
ε. Επίδομα ανθυγιεινής εργασίας: Χορηγείται στους εργαζομένους των ξενοδοχειακών ειδικοτήτων σε ποσοστό 5% το οποίο υπολογίζεται στις αποδοχές του άρθρου 3 βασικός μισθός, στους παρακάτω εργαζόμενους ανεξαρτήτως φύλου:
1. Καθαριστές κοινοχρήστων χώρων
2. Καμαριέρες, εφόσον ελλείψει καθαριστριών εκτελούν και τις εργασίες των μη κοινοχρήστων χώρων του ξενοδοχείου
3. Εργαζόμενους στα πλυντήρια
4. Προϊσταμένους και βοηθούς ιατρών
5. Λαντζέρηδες
Επίσης επίδομα ανθυγιεινής εργασίας χορηγείται σε όλο το προσωπικό κουζίνας σε ποσοστό 10% επί των άνω βασικών μηνιαίων μισθών (εκτός του λαντζέρη).
ζ. Επίδομα τροφής: Οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, εκείνες μέσα στις οποίες λειτουργεί εστιατόριο, υποχρεούνται (σε όσους από το προσωπικό που αφορά η παρούσα επιθυμούν) να παρέχουν τροφή, εκπιπτόμενου στην περίπτωση αυτή ποσοστού 2% από το βασικό μηνιαίο μισθό. Εάν ξενοδοχειακή επιχείρηση μέσα στην οποία λειτουργεί εστιατόριο, δεν παρέχει τροφή σε εργαζόμενο που επιθυμεί και το έχει ζητήσει εγγράφως, τότε υποχρεούται να καταβάλλει σε αυτόν ποσοστό 2% επί των άνω βασικών μηνιαίων μισθών (άρθρου 3), απαλλασσόμενης έτσι της επιχείρησης από την υποχρέωση παροχής τροφής.
Διευκρινίζεται, εφόσον αφορά τη χορήγηση τροφής και εβδομαδιαίο διαιτολόγιο, ότι ισχύουν τα οριζόμενα με την 28/83 απόφαση Δ.Δ.Δ.Δ. Αθηνών που κηρύχτηκε εκτελεστή με την 16543/83 Απόφαση του Υπουργού Εργασίας.
η. Επίδομα διαμονής: Για όσους εργαζόμενους που αφορά η παρούσα σύμβαση, απασχολούνται σε ξενοδοχεία που βρίσκονται εκτός πόλεων και κωμοπόλεων και επιθυμούν την διαμονή τους στο ξενοδοχείο, δικαιούται ο εργοδότης να εκπίπτει ποσοστό 7% επί των βασικών μισθών του άρθρου 3.
θ. Επίδομα μεταφοράς: Οι εργοδότες που οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις τους λειτουργούν σε απόσταση μεγαλύτερη των 5 χιλιομέτρων από το κέντρο του Ηρακλείου, υποχρεούνται να μεταφέρουν τους εργαζόμενους που απασχολούν και καταλαμβάνονται από την παρούσα με δικά τους μεταφορικά μέσα. Διαφορετικά οι εργοδότες υποχρεούνται να καταβάλλουν το αντίτιμο του εισιτηρίου του ΚΤΕΛ.
ι. Επίδομα οθόνης: Καταβάλλεται επίδομα οθόνης σε ποσοστό 5% επί των βασικών μηνιαίων αποδοχών σε όσους εργαζόμενους κατά το μεγαλύτερο μέρος του ημερησίου εργασίμου χρόνου τους χειρίζονται Η/Υ ή τερματικό κατόπιν εντολής του εργοδότη.
Άρθρο 6
Προσαυξήσεις
Πέραν των συνολικών μηνιαίων αποδοχών, όπως αυτές καθορίζονται από τα άρθρα 3, 4 και 5 χορηγούνται στους μισθωτούς που αφορά η παρούσα, οι ποσοστιαίες προσαυξήσεις που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις για τυχόν απασχόλησή τους τις Κυριακές και εξαιρετέες εορτές, που προβλέπει ο Νόμος και η παρούσα, καθώς και τις νυχτερινές ώρες. Όλες οι παραπάνω προσαυξήσεις υπολογίζονται επί των συνολικών νομίμων αποδοχών (βασικός μισθός συν επιδόματα).
Άρθρο 7
Εξασφάλιση 26πλάσιου ημερομισθίου εργατοτεχνίτη
Οι αποδοχές που καθορίζονται με την παρούσα για τους εργαζομένους με πλήρη απασχόληση, δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να είναι κατά μήνα, χαμηλότερες από το 26πλάσιο του εκάστοτε ισχύοντος κατώτατου ορίου ημερομισθίου του εργατοτεχνίτη.
Άρθρο 8
Χορήγηση αναλυτικών σημειωμάτων μισθοδοσίας
Στους μισθωτούς της παρούσας χορηγείται από τον εργοδότη εκκαθαριστικό ή αναλυτικό σημείωμα μισθοδοσίας για τις κατά μήνα αποδοχές τους και για τις αντίστοιχες κρατήσεις.
Άρθρο 9
Ωράριο εργασίας
Οι ημέρες της κάθε εβδομάδας εργασίας των ξενοδοχειακών ειδικοτήτων που καταλαμβάνονται από τη ρύθμιση αυτή, καθορίζονται σε πέντε (5), με σαράντα (40) ώρες εργασίας για τις επιχειρήσεις που αφορά η ρύθμιση αυτή. Οι πάσης φύσεως δε αποδοχές (βασικός μισθός, επιδόματα κ.λπ.) που προβλέπονται στην παρούσα, καταβάλλονται στους δικαιούχους για απασχόληση 40 ωρών, που κατανέμονται σε πέντε (5) εργάσιμες ημέρες της εβδομάδας.
Οι επιχειρήσεις που αναφέρονται στην παρούσα επιτρέπεται να απασχολήσουν τους μισθωτούς, πέραν του ανωτάτου ορίου της ημερησίας και εβδομαδιαίας εργασίας και μέχρι μία (1) ώρα ημερησίως χωρίς να υποχρεούνται να καταβάλλουν πρόσθετη αμοιβή εξ αιτίας αυτής της υπέρβασης, υπό την προϋπόθεση ότι ο μέσος όρος των ωρών της εβδομαδιαίας εργασίας επί περιόδου 8 το πολύ εβδομάδων δεν υπερβαίνει τον αριθμό των σαράντα (40) ωρών εργασίας. Η υπέρβαση των προαναφερομένων χρονικών πλαισίων εργασίας δημιουργεί την υποχρέωση καταβολής των νομίμων προσαυξήσεων. Τούτο κρίνεται επιβεβλημένο για να αντιμετωπισθούν οι δυσκολίες που προκύπτουν από την εφαρμογή της πενθήμερης εργασίας στις παραπάνω επιχειρήσεις.
Σε περίπτωση νόμιμης απασχόλησης του/της μισθωτού σε Κυριακή ή αργία η αμοιβή και η προσαύξηση (75%) θα καταβάλλεται επί των πραγματικών ωρών εργασίας.
Άρθρο 10
Επαναπρόσληψη εποχιακά απασχολουμένων
Οι μη συνεχούς λειτουργίας επιχειρήσεις (εποχιακές) και αυτές θεωρείται ότι είναι εκείνες οι οποίες λειτουργούν μέχρι 9 μήνες το χρόνο, υποχρεούνται να επαναπροσλαμβάνουν το ίδιο προσωπικό που απασχόλησαν κατά την προηγούμενη περίοδο.
Προϋπόθεση γι’ αυτό το καθιερωμένο δικαίωμα του εργαζόμενου αποτελεί η έγγραφη ειδοποίηση προς τον εργοδότη του μέχρι τέλους Ιανουαρίου ότι επιθυμεί να απασχοληθεί κατά την προσεχή περίοδο. Η έγγραφη αυτή ειδοποίηση πρέπει να γίνεται μέσω του Συνδέσμου Ξενοδοχοϋπαλλήλων Ν. Ηρακλείου και σε έντυπο δήλωση που έχει εκτυπώσει αυτός.
Οι εργοδότες μη συνεχούς λειτουργίας (εποχιακών) ξενοδοχειακών επιχειρήσεων υποχρεούνται να ενημερώνουν μέχρι την 15η Μαρτίου κάθε έτους με συστημένη επιστολή ή άλλο τρόπο από τον οποίο να προκύπτει βέβαιη χρονολογία, όλους τους υπαγομένους στην παρούσα μισθωτούς που δεν προτίθενται να επαναπροσλάβουν αν και έχουν ασκήσει το δικαίωμά τους για επαναπρόσληψη με την επιφύλαξη του άρθρου 11 της παρούσας. Σε περίπτωση μη αποστολής της αρνητικής δήλωσης του προηγούμενου εδαφίου τεκμαίρεται αποδοχή της πρότασης για επαναπρόσληψη και ο εργοδότης υποχρεώνεται να απασχολήσει το υπό κρίση προσωπικό το αργότερο από 20 Μαΐου του ιδίου έτους.
Σε κάθε περίπτωση μισθωτός που κληθεί από την επιχείρηση να αναλάβει υπηρεσία και δεν την αναλάβει αδικαιολόγητα εντός πενθημέρου χάνει κάθε δικαίωμα επαναπρόσληψης και αποζημίωσης.
Η πρόσληψη και τα απορρέοντα από αυτήν δικαιώματα και υποχρεώσεις αρχίζουν από τη στιγμή που ο εργαζόμενος αναλαμβάνει εργασία. Τα παραπάνω ισχύουν σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 8 του Ν 1346/83. Διευκρινίζεται ότι για την εξεύρεση του ποσοστού πληρότητας των ξενοδοχείων δεν λαμβάνεται υπόψη η τυχόν έκτακτη αυξημένη πληρότητα.
Άρθρο 11
Προϋποθέσεις απολύσεως εποχιακά απασχολουμένων
Τόσο κατά τη διάρκεια της λειτουργίας της επιχειρήσεως όσο και κατά τη νεκρή περίοδο αυτής, απόλυση εργασθέντος κατά την προηγούμενη περίοδο χωρεί μόνο κατόπιν καταβολής της νομίμου αποζημιώσεως.
Δεν επιτρέπεται κατά τη νεκρή περίοδο καταγγελία διά προειδοποιήσεως εκτός για δικαιολογημένη αιτία. Η αποζημίωση υπολογίζεται βάση των κατά μέσο όρο αποδοχών της αμέσως προηγούμενης περιόδου εργασίας.
Στην καταγγελία θα υπολογίζεται ως χρόνος εργασίας ολόκληρος ο χρόνος που διανύθηκε από την πρόσληψη στο αυτό ξενοδοχείο. Οι εργαζόμενοι στα ξενοδοχεία υποχρεούνται να παραμείνουν στην εργασία και μετά τη λήξη της εποχιακής περιόδου, εφόσον η επιχείρηση έχει ανάγκη των υπηρεσιών τους, της σειράς και του αριθμού καθοριζομένου υπό του εργοδότου.
Στους μισθωτούς ξενοδοχοϋπαλλήλους που έχουν συμπληρώσει τις νόμιμες προϋποθέσεις για λήψη πλήρους συντάξεως γήρατος και αποχωρούν από την εργασία τους είτε οικειοθελώς είτε μη επαναπροσλαμβανόμενοι από τον εργοδότη είτε απομακρυνόμενοι από τον εργοδότη για τον λόγο της πλήρους συνταξιοδοτήσεως λόγω γήρατος, καταβάλλεται αποζημίωση ίση με το 20% αποζημιώσεως του Ν 2112/20, η οποία θα καταβάλλεται στην περίπτωση της απροειδοποίητης καταγγελίας της συμβάσεως εργασίας από τον εργοδότη. Η αποζημίωση υπολογίζεται βάση των κατά μέσο όρο αποδοχών της αμέσως προηγούμενης περιόδου εργασίας και θα λογίζεται ως χρόνος εργασίας ολόκληρος ο χρόνος που διανύθηκε από την πρόσληψη στο ίδιο ξενοδοχείο.
Άρθρο 12
Άδειες
Αναλογία αδείας εποχιακώς απασχολουμένων: Οι εργαζόμενοι που υπάγονται στην παρούσα, οι οποίοι απασχολούνται εποχιακά, εφόσον έχουν συμπληρώσει συνολικά 10ετία στον ίδιο εργοδότη ή 12ετία σε οποιοδήποτε εργοδότη, λαμβάνουν αναλογία άδειας 2,5 ημερών για κάθε μήνα εργασίας κατά την ίδια περίοδο εποχιακής απασχόλησης καθώς και επίδομα άδειας 2,5 ημερών ομοίως για κάθε μήνα εργασίας κατά την ίδια περίοδο εποχιακής απασχόλησης και μέχρι μισό μηνιαίο μισθό.
Άρθρο 13
Αμοιβές εκτάκτων και ανηλίκων
Α. Το ημερομίσθιο όσων προσλαμβάνονται εκτάκτως για να εξυπηρετούν επίσημα η απλά γεύματα και δεξιώσεις σε οποιαδήποτε ξενοδοχειακή μονάδα, για απασχόληση μέχρι 8 ωρών, έχουν διαμορφωθεί από την 01/04/2014 διά μεν τους σερβιτόρους σε 60,00 ΕΥΡΩ για δε τους βοηθούς σερβιτόρους σε 53,00 ΕΥΡΩ.
Τα παραπάνω ποσά προσαυξάνονται με τις πρόσθετες αμοιβές εξ 75% και 25% εάν η απασχόληση των παραπάνω προσώπων συμπέσει με ημέρα Κυριακή, εξαιρετέα εορτή ή κατά τις νυχτερινές ώρες.
Β. Ως προς τις βασικές μηνιαίες αποδοχές των ανηλίκων, δηλ. αυτών που δεν έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους, ισχύουν τα προβλεπόμενα από την Ε.Γ.Σ.Σ.Ε., όπως ισχύει σήμερα μετά το ν. 4093/2012.
Άρθρο 14
Ημέρες ανάπαυσης των εργαζομένων
Οι ημέρες ανάπαυσης των εργαζομένων στις κατηγορίες ξενοδοχείων Α΄, Β΄, Γ΄, και Δ΄ τάξεως ανεξάρτητα κλινών, είναι συνεχόμενες και κυλιόμενες ώστε να συμπίπτει ανάπαυση μίας Κυριακής τουλάχιστον ανά επτά εβδομάδες.
Άρθρο 15
Συνδικαλιστική άδεια
Ο Πρόεδρος και ο Γ. Γραμματέας του Συνδέσμου δικαιούνται τον μήνα συνδικαλιστική άδεια τόσων ημερών όσων ορίζει ο Ν. 1264/82, εκ των οποίων οι τρείς (3) ημέρες για τον Πρόεδρο και δύο (2) ημέρες για τον Γ. Γραμματέα αντίστοιχα, αμείβονται και ασφαλίζονται πλήρως από τον εργοδότη.
Άρθρο 16
Χορήγηση έκπτωσης στα ξενοδοχεία
Οι υπαγόμενοι στην παρούσα μισθωτοί, πάσης ειδικότητας δικαιούνται μετά των μελών της οικογενείας τους εκπτώσεως ίσης προς 20% επί των εκάστοτε ισχυουσών τιμών, στις περιπτώσεις ιδιωτικής διαμονής τους σε ξενοδοχειακές μονάδες του Ν. Ηρακλείου.
Άρθρο 17
Οι αποζημιώσεις της παραγράφου 1 περίπτωση α άρθρο 3 Β.Δ. της 16/18-7-1920 στην περίπτωση καταγγελίας συμβάσεως εργασίας εργατοτεχνιτών βελτιώνονται σύμφωνα με τις ρυθμίσεις της Ε.Γ.Σ.Σ.Ε. ετών 2006-2007 και των προηγουμένων αυτής καθορίζονται συνολικά ως εξής:
Από 2 μήνες έως 1 έτος 5 ημερομίσθια
Από 1 έτος συμπληρωμένο έως 2 έτη 7 ημερομίσθια
Από 2 έτη συμπληρωμένα έως 5 έτη 15 ημερομίσθια
Από 5 έτη συμπληρωμένα έως 10 έτη 30 ημερομίσθια
Από 10 έτη συμπληρωμένα έως 15 έτη 60 ημερομίσθια
Από 15 έτη συμπληρωμένα έως 20 έτη 100 ημερομίσθια
Από 20 έτη συμπληρωμένα έως 25 έτη 120 ημερομίσθια
Από 25 έτη συμπληρωμένα έως 30 έτη 145 ημερομίσθια
Από 30 έτη συμπληρωμένα και άνω 165 ημερομίσθια
Άρθρο 18
Πρόσθετες αργίες
Επί πλέον των υπό του Νόμου προβλεπομένων αργιών για τους υπαγόμενους στην παρούσα ορίζονται ως αργίες και οι εξής: α) 1η του έτους (πρωτοχρονιά) β) 11η Νοεμβρίου εορτή πολιούχου του Σωματείου γ) η 6η Ιανουαρίου (Θεοφανίων) και δ) Καθαρά Δευτέρα. Σε περίπτωση απασχόλησης προσωπικού κατά τις ημέρες αυτές θα καταβάλλονται τα ωρομίσθιά τους προσαυξημένα κατά 75%.
Άρθρο 19
Παρακράτηση συνδικαλιστικής εισφοράς
Όλες οι επιχειρήσεις είναι υποχρεωμένες να παρακρατούν κατά την πληρωμή του δεύτερου μήνα εργασίας τη συνδικαλιστική εισφορά του εργαζομένου, προς το Σωματείο.
Η παρακράτηση ορίζεται στο εφάπαξ ποσό των είκοσι (20) ΕΥΡΩ ετησίως (ποσό που μπορεί να αλλάξει με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου) και αποδίδεται στον Σύνδεσμο Ξενοδοχοϋπαλλήλων Ν. Ηρακλείου με κατάθεση στον με αριθμό 5752-019360-423 λογαριασμό του Συνδέσμου στην Τράπεζα Πειραιώς. Η επιχείρηση υποχρεούται κατά την κατάθεση των εισπραχθέντων ποσών να αναφέρει το όνομα του καταθέτη.
Άρθρο 20
Εφαρμογή θεσμικών Εθνικής Γενικής Σ.Σ.Ε.
Οι θεσμικοί όροι των Ε.Γ.Σ.Σ.Ε. εφαρμόζονται και στους εργαζομένους που υπάγονται στην παρούσα ρύθμιση, στο βαθμό που είναι ευνοϊκότεροι από τα ήδη ισχύοντα.
Άρθρο 21
Επιδόματα Εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα καθώς και του επιδόματος Αδείας
Τα επιδόματα των εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα καθώς και του επιδόματος Αδείας καταβάλλονται κατά τους όρους και τις προϋποθέσεις των άρθρων 1 και 2 της από 15.7.2010 Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (Ε.Γ.Σ.Σ.Ε) των ετών 2010, 2011 και 2012, συμπεριλαμβανομένου και του προσαρτήματος αυτής (Πράξη Κατάθεσης Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης: 14/16.7.2010).
Άρθρο 22
Εργασία κατά την 6η ημέρα
Με την παρούσα ΔΑ και εφόσον απαιτείται παρέκκλιση από τις κείμενες διατάξεις λόγω φόρτου εργασίας (συνέδρια – κοινωνικές εκδηλώσεις) συμφωνούνται και τα παρακάτω:
Οι επιχειρήσεις που αναφέρονται στην παρούσα ΔΑ σε περίπτωση που παρουσιάσουν πληρότητα που υπερβεί το 75% και για όσο διάστημα διατηρείται το συγκεκριμένο ποσοστό, και αποδεικνυόμενο από το βιβλίο πόρτας του Ξενοδοχείου θεωρημένο νομίμως, επιτρέπεται να απασχολήσουν τους μισθωτούς την 6η ημέρα της εβδομάδας, δηλαδή το ένα ρεπό τους το οποίο θα αμείβεται και θα ασφαλίζεται με αποζημίωση ενός ημερομισθίου συν 75% αν συμπέσει Κυριακή.
Στις άλλες περιπτώσεις το πενθήμερο εξακολουθεί να ισχύει με παρέκκλιση μόνο για την ανωτέρω περίπτωση.
Άρθρο 23
Λοιπές διατάξεις
1. Τυχόν ανώτερες από τις προβλεπόμενες στην παρούσα αποδοχές με βάση Νόμου, Υπουργικές Αποφάσεις, Διοικητικές Αποφάσεις, ΣΣΕ ή Δ.Α. ή άλλης φύσεως συλλογικές ρυθμίσεις, εσωτερικούς κανονισμούς, επιχειρησιακή πρακτική ή ατομικές συμβάσεις εργασίας, εξακολουθούν να καταβάλλονται.
2. Κατά τα λοιπά εξακολουθούν να ισχύουν οι όροι της από 01 Απριλίου 2014 Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας καθώς και των προηγουμένων συλλογικών συμβάσεων εργασίας, Διαιτητικών Αποφάσεων και Ιδιωτικών συμφωνητικών, εφόσον δεν καταργούνται ή δεν τροποποιούνται με την παρούσα.
Άρθρο 24
Η ισχύς της παρούσας αρχίζει την 3.2.2016 και λήγει στις 3.2.2017.
Ημερομηνία Κατάθεσης στον Ο.ΜΕ.Δ.: 11 Ιουλίου 2016
Η ΤΡΙΜΕΛΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΔΙΑΙΤΗΣΙΑΣ
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΑ ΜΕΛΗ